Organisaties in de Benelux kampen nog steeds massaal met trage applicaties. Maar liefst 86 procent van de Nederlandse organisaties worstelt nog regelmatig met dit productiviteitsprobleem. Dat blijkt uit onderzoek van Citrix Systems.
Citrix Systems vroeg 347 zakelijke computergebruikers, waarvan 242 uit Nederland en 105 uit België en Luxemburg, naar hun ervaringen met softwaretoepassingen en de toegankelijkheid daarvan. Een opmerkelijke bevinding was dat de situatie net zo slecht is als een jaar geleden: toen rapporteerde 87 procent van de Nederlandse en 60% van de Belux-respondenten problemen met trage applicaties. Het gemiddelde is hiermee net als vorig jaar op 80 procent blijven staan.
"De afgelopen jaren is het aantal applicaties waar eindgebruikers mee werken gestaag toegenomen", aldus Rob van der Hoeven, area vice-president bij Citrix Systems Benelux. "De nadruk heeft daarbij lang op functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid gelegen, met als gevolg dat er nu structurele prestatie- en beschikbaarheidsproblemen zijn ontstaan die zich niet meer eenvoudig laten oplossen met wat extra hardware."
Ruzie met de helpdesk
Trage applicaties leiden tot frustratie, en de it-helpdesk blijkt de meest voor de hand liggende uitlaatklep hiervoor. Meer dan 80 procent van de respondenten zei af en toe problemen te ervaren tussen gebruikers enerzijds en de it-helpdesk anderzijds. Bij een kwart van de organisaties is dit soort problemen zelfs schering en inslag. Slechts dertien procent van de Nederlandse en 21 procent van de BeLux-respondenten heeft nooit last van deze problematiek.
"Trage applicaties zijn onmiskenbaar een van de meest miskende it-problemen van onze tijd", vervolgt Van der Hoeven. "Veel bedrijven lijken zich al berust te hebben in de vermeende onvermijdelijkheid hiervan, en nemen het productiviteitsverlies en de frustraties die eruit volgen voor lief. Door op infrastructureel niveau meer aandacht te besteden aan zaken als snelheid en bereikbaarheid, zijn verreweg de meeste oorzaken voor trage applicaties echter goed te ondervangen."