Amerikaanse onderzoeksorganisatie Amazon Consulting heeft een nieuw rapport gepubliceerd. Daarin wordt de partnerstrategie van software- en hardwarefabrikanten belicht. Hier volgt een aantal hoogtepunten uit het rapport.
Amazon onderzocht de percepties van 250 hardware- en softwareleveranciers en dan voornamelijk bestuursleden die verantwoordelijk zijn voor kanaalmanagement. De onderzoekers richtten zich op een aantal kernzaken, waaronder elementen binnen het programma, partnergegevens, geplande initiatieven en toekomstige doelstellingen. Het rapport, getiteld '2007 State of Partner Programs Study Report V: Trends' is onlangs in de VS verschenen.
Hoogtepunten
Zoals in voorgaand onderzoek is gebleken is de focus van leveranciers nog steeds extern in plaats van intern. Ze richten zich vooral op de dingen die partners nodig hebben voor ontwikkeling en groei. Zelfs het historische strijdpunt van kanaalconflict wordt hierdoor naar de achtergrond verdrongen. Leveranciers houden zich meer bezig met praktische zaken, zoals field support, communicatie en partner-enablement.
Voor it-leveranciers zit de grootste uitdaging in hoe ze het best hun partners kunnen ondersteunen met tools, training en personeel. Verder zijn de erosie van marges, communicatie met partners en het leveren van algemene marketingondersteuning de voornaamste speerpunten, volgens de deelnemers.
De fabrikanten richten zich dit jaar vooral op het ontwikkelen van initiatieven die het voor partners makkelijker maakt met hen te communiceren. De activiteiten die de hoogste prioriteit hebben spelen zich af rond partner readiness, gemak van zaken doen met de leverancier en winstgevendheid bij partners. De meeste software- en hardwareleveranciers in dit onderzoek gaven aan dat ze van plan zijn het aantal partners te verhogen. In contrast gaven ze ook aan dat partnerwerving en verdere uitbreiding van het kanaal de laagste prioriteit hebben.
De deelnemers waren het bijna allen met elkaar eens dat managed services dé trend is dit jaar die de meeste invloed op partners zal uitoefenen. Deze trend werd nauw gevolgd door convergentie en consolidatie. Als derde voornaamste en meest invloedrijke trend in het it-kanaal werd SaaS (software as a service) genoemd.
Basis voor bevindingen
Van de 250 organisaties die door Amazon Consulting zijn benaderd hebben 22 procent meegedaan. Van de 55 deelnemers kwamen 62 procent uit de softwarehoek, en de meerderheid (58 procent) kwam van grote bedrijven met omzet van meer dan vijfhonderd miljoen dollar. Van de deelnemers kwam 22 procent van het middenbedrijf met omzet tussen tweehonderd en vijfhonderd miljoen dollar, en 20 procent van het kleinbedrijf met omzet onder 200 miljoen dollar.
Het volledige rapport is online beschikbaar. Wel vraagt men om een aantal persoonlijke gegevens voordat het document wordt weergegeven.
https://secure.amazonconsulting.com/resources/orderform.php4?contentid=101