Door problemen bij de Belastingdienst en het UWV moeten ondernemers hun loonheffingsgegevens opnieuw aanleveren. Softwareleveranciers moeten daarvoor herstelsoftware schrijven. Volgens GBNED neemt de Belastingdienst te weinig maatregelen om daarin tegemoet te komen.
Ruim dertig softwareleveranciers moeten herstelsoftware schrijven, zodat ondernemers de (loonheffings)gegevens opnieuw bij de Belastingdienst kunnen indienen.
Het versturen van de gegevens door de Belastingdienst naar het UWV is verkeerd gelopen, waardoor er gegevens door elkaar zijn gehaald en in veel gevallen zelfs vernietigd zijn. De Belastingdienst vraagt ondernemers nu de gegevens anders aan te leveren dan in eerste instantie gebeurd is. Vandaar dat er nu herstelsoftware geschreven moet worden.
De softwareleveranciers zijn niet blij de problemen bij de Belastingdienst. "Het schrijven van de software is het werk niet. Het meeste werk zit in het uitleveren en ondersteunen van de nieuwe software. U moet zich voorstellen dat sommige van deze leveranciers meer dan 10.000 klanten hebben. Dat is een enorme operatie", aldus Gerard Bottemanne van onderzoeksbureau GBNED.
De Belastingdienst voert overleg met de softwareleveranciers om te bepalen welke gegevens moeten worden ingeleverd en in welke vorm dat moet gebeuren. Volgens GBNED is dit echter een beperkt groepje leveranciers en zijn grote spelers, zoals Unit 4 Agresso en CTB Flex, niet bij dit overleg betrokken.
Geen gewoonte
Het ministerie van Financiën spreekt dit in een eerste reactie tegen. "Het is niet onze gewoonte om dingen te doen zonder overleg met betrokkenen", aldus een woordvoerder.
Voor Bottemanne is de grootste ergernis dat de overheid de problemen rondom de lastenverlichting blijft verzwijgen. "Ze doen aan windowdressing. Het zou al heel wat zijn als de fout wordt toegegeven." Hij wijst dan ook op de problemen rondom XBRL.
Het ministerie van Financiën zal aan het einde van de dag komen met een persbericht en geeft daarin een reactie op bovengenoemde kritiek.