Slechts 11 procent van de winkeliers in de Benelux past dagelijks, wekelijks of regelmatig de prijzen aan. Dat blijkt uit onderzoek van Zebra Technologies onder retailers in de Benelux. Winkeliers laten hiermee kansen liggen om extra verkoop te genereren en snel te reageren op actuele ontwikkelingen in de markt.
Het doel van het onderzoek van Zebra is om in kaart te brengen hoe winkeliers hun producten in de winkel labelen. De meerderheid van hen blijkt veel geld te besteden aan overbodige en tijdrovende administratie.
Ruim 15 procent van de respondenten geeft aan nog altijd gebruik te maken van een printer die op een vaste locatie staat en slechts 15 procent gebruikt thermische mobiele printers. Het feit dat zo weinig retailers mobiele printers gebruiken is opvallend. Handgeschreven prijskaartjes vergroten de kans op fouten, omdat deze informatie ook handmatig in de kassa moet worden ingevoerd. Er blijft hierdoor bovendien minder tijd over voor andere zaken als klantenservice of het controleren van voorraad. Ondanks dat er diverse mogelijkheden zijn om de efficiëntie te vergroten met behulp van mobiele printers en handheld computers, beschikt slechts 13 procent over een draadloos netwerk en is slechts 3 procent van de respondenten van plan om deze technologie te implementeren.
"In dit onderzoek zijn ruim 100 retailers in de Benelux ondervraagd en het geeft ons een redelijk inzicht in deze lokale markt. Het biedt ons bovendien de mogelijkheid om de Benelux te vergelijken met andere markten", zegt Mikel van Urk, sales manager Benelux bij Zebra. "Winkeliers krijgen steeds meer concurrentie, onder andere van collega's en online shops. Zij kunnen het zich simpelweg niet veroorloven om tijdbesparende technologieën links te laten liggen. Het is dan ook vreemd dat er in de Benelux nog maar zo weinig gebruik gemaakt wordt van de beschikbare technologie om de efficiëntie van het (her)prijzen te vergroten."
"Retailers kunnen gebruik maken van mobiele printoplossingen om de producten te herprijzen en te labelen", vervolgt van Urk. "Dit biedt hen de mogelijk om de voorraad direct tegen de juiste waarde te muteren zodra de kassa de gegevens heeft verwerkt. Medewerkers werken efficiënter en kunnen meer tijd besteden aan het verbeteren van de klantenservice. Winkeliers die achterblijven riskeren klanten te verliezen. Klanten vinden het prettig als de prijsinformatie duidelijk en eenduidig is. Een bijkomend voordeel van het geautomatiseerd (her)prijzen van producten is dat bij de kassa de producten direct zijn te scannen. Dit levert dus kortere wachttijden op. Ook de consument wil tenslotte efficiënt met zijn tijd omgaan."