Ict’ers lopen niet meer warm voor auto’s, laptops of telefoons. Sterker nog, een telefoon krijgen ze liever niet van hun baas. Met een mobiel van de zaak op zak voelen zij zich verplicht permanent klaar te staan voor de klant.
Een ict'er wil geen communicatiegadgets meer. Hij voelt zich namelijk gedwongen spoedverzoeken van klanten op te lossen in zijn vrije tijd. Dat blijkt uit het jaarlijkse ict-arbeidsvoorwaardenonderzoek van CRF 'Top ICT Werkgevers'.
Ramon de Meijer, manager bij recruitmentbureau Michael Page IT, merkt dit echter helemaal niet. "Ik merk wel dat mensen steeds vaker de telefoon uitzetten. Maar het is geen trigger om wel of niet voor een baan te kiezen."
Jeroen Diederik, directeur van detacheringsbureau E'liantie, herkent de uitkomsten van het onderzoek ook niet. "Een telefoon hoort, net als een auto of notebook bij de standaard uitrusting. Het is zeker niet meer de doorslaggevende factor." Volgens CRF heeft 80 procent een telefoon, auto of laptop van de zaak.
Flexibiliteit
Tweederde van de ict-professionals geeft aan liever zijn eigen uren in te kunnen delen dan een auto op kosten van de zaak te rijden. "De jonge vader wil zijn tijd flexibel kunnen indelen", zegt De Meijer. Maar zowel De Meijer als Diederik merken dat uitdagend werk en opleidingsmogelijkheden belangrijk zijn voor een ict'er.
Ook salaris is een belangrijke factor. De Meijer: "Uit allerlei onderzoeken blijkt dan dat het niet zo is, maar als een ict'er kan kiezen uit drie uitdagende functies, dan kiest hij voor die functie waar hij het meeste verdient."
Meer vrouwen
Volgens CRF neemt de helft van de ict-werkgevers ook maatregelen om meer vrouwen aan te trekken. Ook Diederik krijgt regelmatig de vraag of hij een vrouw weet die de functie kan invullen. "Volgens de werkgever versterkt het de balans man/vrouw in het team." De Meijer: "De wens is er wel, maar het is heel lastig om daar specifiek op te werven."
Maarten van Duijne van CRF vindt het wel belangrijk dat werkgevers meer moeite doen om vrouwen te werven: "Dat is slim aangezien de sector met een groot tekort aan arbeidskrachten kampt."
Weer zo’n onderzoek waarbij, als je het navraagt in de praktijk, blijkt dat het theoretisch gezwets is. Waarom krijgen die onderzoeken toch altijd zo’n aandacht? Gebrek aan echt nieuws en/of een drang om nieuws te creen?