Het telecom landschap is in hoog tempo aan het veranderen. De klassieke monolithische spelers richten zich steeds meer op het optimaliseren van grootschalige infrastructuur voor spraak, beeld en data, terwijl ambitieuze nieuwe spelers zich juist specialiseren in de ontwikkeling van diensten voor verschillende markten.
Voor het mkb zijn zo de voordelen van VoIP voor telefonie binnen handbereik gekomen: kostenbesparing, verbeteringen in efficiency, bereikbaarheid en uiteindelijk betere dienstverlening en bedrijfsresultaten. Na een lange periode van kat uit de boom kijkerij is het mkb nu snel aan het overschakelen. Naar verwachting zal voor 2010 het leeuwendeel van het Nederlandse mkb over zijn op IP voor telecommunicatie.
Deze stormvloed van mkb'ers die de komende 2 a 3 jaar VoIP oplossingen willen integreren biedt veel nieuwe kansen. En forse uitdagingen, want elke sector en iedere organisatie heeft zijn eigen specifieke eisen en wensen. Daarbij is de mkb'er veeleisend. Hij wil een complete oplossing (niet een slap aftreksel van een corporate oplossing maar juist meer functies en flexibiliteit), en stelt hij zeer hoge eisen aan service en support. Daarom passen hosted VoIP diensten zo goed bij het mkb. Hierbij kan de ondernemer zijn eigen functioneel beheer doen via een eenvoudige web portal en zorgt de leverancier/fabrikant voor alle veiligheid, upgrades én lage beltarieven. En cruciaal, de dienst biedt de mkb'er de broodnodige flexibiliteit om mee te groeien met het bedrijf, in omvang én in mogelijkheden.
En resellers? Die zullen zich niet alleen moeten begeven op het grensvlak van it en telecom, maar moeten ook nieuwe wegen inslaan. Traditionele businessmodellen zullen steeds minder opleveren. Kansen liggen ook voor hen juist in aanvullende diensten en abonnementsstructuren. De toekomst is aan de resellers die de transitie weten te maken en een echte partner van het mkb vormen in plaats van een veredelde dozenschuiver.
Rob Kurver
CEO bij Voipro Nederland