Slechts twee op de vijf cio’s is te spreken over hun werk. Dat is minder dan directeuren in andere sectoren. Van de ontevreden cio’s verwacht meer dan de helft hun bedrijf binnen een jaar te verlaten. Beperkte doorgroeimogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling zijn hierbij belangrijker dan het salaris.
Ondanks hun steeds ruimere primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn veel ict-directeuren ontevreden over hun huidige werk. Slechts 41 procent van hen is wel tevreden, blijkt uit recent onderzoek in de Verenigde Staten door wervingsbureau ExecuNet. Van degene die aangaf niet tevreden te zijn, verwacht 52 procent zijn bedrijf binnen een jaar de rug toe te keren.
Reden van de ontevredenheid ligt volgens het onderzoek niet zo zeer in de beloning. Vaker noemen de ondervraagden de beperkte doorgroeimogelijkheden (13 procent) en het gebrek aan uitdaging en persoonlijke ontwikkeling (ook 13 procent). Ook hebben veel ict-directeuren moeite met de bedrijfscultuur en met hun meerdere (beide 10 procent). Pas daarna klagen ze over hun beloning (9 procent).
Bleeding
Het ict-kader is daarmee ontevredener dan uitvoerend directeuren in andere sectoren. Dave Opton van ExecuNet: "We zien dat veel cio's in een organisatie willen werken die leading is in technologie, niet bleeding." Volgens Opton voelen ze zich in hun bedrijf vaak gemangeld tussen verschillende afdelingen met ieder een eigen belang. De cio's lopen tegen problemen aan als ze zoveel mogelijk van die belangen proberen te behartigen.
"Om hun werk goed te doen, moeten ict-directeuren technisch extreem onderlegd zijn. Ze moeten de behoeften van (…) hun eindgebruikers succesvol weten te vertalen. Soms lukt dat wel en soms niet. De eindgebruikers spreken de technische taal echter niet, wat de cio of senior ontwikkelaars dan in een lastig parket brengt." Opton vertelt dat de cio als eerste wordt aangesproken na het mislukken van bijvoorbeeld een grootschalige installatie of als de relatie met een leverancier spaak loopt.
Schutting
Volgens Opton regelen de ict-directeuren vaak de zaken die bij hen over de schutting zijn gegooid door niet-technische directieleden. Het is dan niet altijd helder wat er precies van ze wordt verlangd, of het onmogelijke wordt gevraagd. Toch ziet hij een belangrijke rol voor de cio weggelegd: "Als senior uitvoerende moet je in staat zijn om te begrijpen wat ze van je willen en hoe je dat technisch moet vertalen."
Het onderzoek werd in de Verenigde Staten uitgevoerd onder meer dan 2100 uitvoerend directeuren met een gemiddeld salaris van 221.000 dollar per jaar.
In de ict-directeur schuilt toch weer iets van die stereotype ict’er. Sterk op de inhoud gericht en minder op zijn of haar omgeving en mensen. Ze ervaren een gebrek aan mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. ict’ers, kom uit die droomwereld, nergens ligt je persoonlijke ontwikkelingsbedje gespreid! Dit moet uit jezelf komen, wees je eigen leider, ook op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Stel je niet afhankelijk van je werkgever op maar stel je eigen doelen.
Als marketing en ict interim’er vervul ik vaak een brugfunctie tussen enerzijds algemeen en anderzijds ICT management. Ik merk inderdaad, dat er sprake kan zijn van over de schutting gooien. Daar ligt voor de ICT directeur juist een hele mooie kans voor persoonlijke ontwikkeling. Stel je sensitiever op, werk goed aan je in- en externe netwerk, wees duidelijk in hetgeen je waar kan maken en wat je van de ander verwacht, zorg ervoor dat het algemeen management je begrijpt (en andersom uiteraard) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Samengevat: ontevredenheid ligt aan jezelf en als je wilt groeien dan kun je het!