In het afgelopen kwartaal zijn weer veel pc’s verkocht in Europa. Vooral de particuliere en zakelijke verkoop van notebooks loopt op rolletjes. De fabrikanten besteden meer aandacht aan productdifferentiatie.
Europeanen hebben de afgelopen drie maanden maar liefst 31 procent meer notebooks gekocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook desktops verkochten behoorlijk. Onderzoeksbureau IDC berekende dat in het tweede kwartaal 2007 op de totale Europese pc-markt een slordige 17,5 miljoen machines zijn verkocht. Dat is een toename van 13,5 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden.
Volgens Karine Paoli, onderzoeker bij IDC is een groot deel van de toename te danken aan vervangingsvraag. Oude desktops worden vervangen door notebooks. Ook worden oudere notebooks vervangen door nieuwe. Ze verwacht dat de vervangingen de vraag zullen blijven stimuleren.
De concurrentie is aanzienlijk. Fabrikanten als HP, Dell en Acer adverteren heel actief in de particuliere en in de zakelijke markt. Eszter Morvay, ook van IDC, ziet dat de verschillende bedrijven steeds meer aandacht besteden aan productdifferentiatie. Ze zorgen ervoor dat hun producten en hun merknaam op de juiste manier in de markt wordt gezet.