Producent van navigatiesystemen TomTom wil de leverancier van digitale kaarten Tele Atlas overnemen voor 1,8 miljard euro. “De combinatie biedt betere producten met nauwkeurigere navigatiekaarten”, aldus TomTom-topman Harold Goddijn.
TomTom, de producent van navigatiesystemen, is bereid om 1,8 miljard euro op tafel te leggen voor het Nederlandse Tele Atlas, een bedrijf dat digitale kaarten maakt. TomTom wil de overname deels met contanten en deel van leningen financieren. De raad van bestuur en de raad van commissarissen van Tele Atlas steunen het bod en hebben hun gezamelijke belang van 17,4 procent van de aandelen aangeboden aan TomTom. De twee bedrijven hebben afgesproken dat de fabrikant van navigatiesystemen twintig miljoen euro ontvangt als Tele Atlas in zee gaat met een concurrerende bieder.
Volgens TomTom heeft de overname geen negatieve gevolgen voor de werkgelegenheid. Het bedrijf presenteerde vanochtend vervroegd zijn kwartaalcijfers. De winst lag met 68 miljoen euro 81 procent hoger dan over hetzelfde kwartaal van vorig jaar. Harold Goddijn, topman van TomTom denkt dat de nieuwe combinatie vooral kwaliteitsvoordelen gaat opleveren en in mindere mate kostenvoordeel. Hij denkt dat de sector voor navigatie-apparatuur de komende jaren ‘dramatisch' gaat veranderen omdat consumenten steeds hogere eisen stellen aan de kwaliteit.
Een uitstekende zet van TomTom. Hiermee hebben ze de toekomst veilig gesteld. Uiteindelijk zal de eigenaar van content winnen.
Kijken we naar de filosofie van Philips in de consumentenelektronica markt, dan zie je dat Philips voornamelijk nog maar een marketing organisatie is. Productie is volledig uitbesteed, maar het merk Philips en het distributiekanaal zorgen voor een grote omzet.
TomTom gaat voor een deel die richting uit. Maar is het net zo krachtig als bijvoorbeeld een Philips of Sony om de komende jaren een dergelijke krachtige marketingpositie in te nemen? Ik denk van niet.
Ik verwacht dat binnen een aantal jaren de functie van een navigatiesysteem is geintegreerd in andere apparatuur, zoals we dat ook zien met de integratie van MP3-functionaliteit in fototoestellen, telefoon en navigatiesystemen. De kracht zit hem dan in het vermarkten van dergelijke producten en in die wereld, is TomTom een kleintje, zeker vergeleken met Philips, Samsung, Nokia en anderen. Zeker gezien de beperkte productrange.
Content en aan het roer zitten van de verdere ontwikkeling van deze content is essentieel. Je ziet dit onder andere bij bedrijven als Google en Microsoft. Teleatlas heeft belangrijke content in de markt van navigatiesystemen en er zijn maar een beperkt aantal concurrenten in dit segment. De investering voor een nieuwkomer in deze markt, is enorm en de kans om nu nog als nieuwkomer een marktpositie te verwerven is erg klein.
De markt, waar navigatiesystemen een rol in spelen zal nog explosief groeien en al deze systemen zullen kaarten nodig hebben. TomTom doet een uitstekende zet om nu, nu het nog kan, nu ze voldoende kapitaal kunnen verkrijgen, te integreren en eigenaar te worden van een zeer belangrijke component van hun producten. De vraag is, of er niet andere partijen zijn, die meer willen bieden voor de aandelen?