Imation, leverancier van verwisselbare opslagmedia, heeft de resultaten bekend gemaakt van het tweede kwartaal van 2007.
Imation boekte het tweede kwartaal van 2007 een omzet van 412,8 miljoen dollar, een stijging van 12,8 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2006 toen de omzet 365,8 miljoen dollar bedroeg.
Het verlies uit gewone bedrijfsvoering bedroeg 2,6 miljoen dollar na aftrek van 20,8 miljoen dollar reorganisatiekosten en andere lasten. In het tweede kwartaal van 2006 was de winst uit gewone bedrijfsvoering 18,6 miljoen dollar, inclusief 8,9 miljoen dollar reorganisatiekosten.
Het verlies per aandeel bedroeg 0,04 dollar per aandeel in het tweede kwartaal van 2007, inclusief 0,37 dollar reorganisatiekosten. In het tweede kwartaal van 2006 bedroeg het verlies per aandeel 0,37 dollar, inclusief 0,16 dollar reorganisatiekosten en 0,03 dollar belastingvoordeel.
Indien de reorganisatiekosten, andere kosten en belastingvoordeel niet worden meegerekend, bedraagt de winst uit gewone bedrijfsvoering 18,2 miljoen dollar in het tweede kwartaal van 2007 en 27,5 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal van 2006. Het verlies per aandeel zou dan respectievelijk 0,33 dollar en 0,50 dollar hebben bedragen.
De totale opbrengst van het tweede kwartaal 2007 bedroeg 242,7 miljoen dollar. Imation herkocht in dit kwartaal rond de 470.000 aandelen ter waarde van 17,8 miljoen dollar.
CEO, Frank Russomanno, zegt: "Net als in het eerste kwartaal van dit jaar werd onze bruto winstmarge beïnvloed door voortdurende en agressieve prijsvoering van flash drives en LTO-tapes. Daarnaast werd de winst in het tweede kwartaal negatief beïnvloed door de productmix. Ook hadden we te maken met bijkomende kosten in onze Amerikaanse consumententak als gevolg van de Memorex-integratie met de daarbijbehorende kosten voor logistiek en IT-systemen."
"Hoewel we dit jaar nog op onze hoede blijven, zien we de vraag naar LTO 4 en T10000 tapes toenemen. Tevens begint Imation nu de vruchten te plukken van de reorganisatie, welke volgens plan verloopt. Ik wil benadrukken dat het management team eerder te maken heeft gehad met moeilijke marktcondities en zeer toegewijd is om waar nodig veranderingen door te voeren om de resultaten te verbeteren."
"Zoals de overname van Memcorp en de bijna afgeronde onderhandelingen met TDK al aangeven, blijft Imation toegewijd om te veranderen in een merk en productmanagement bedrijf. Imation blijft bouwen aan haar groeiende portefeuille van sterke merken, een divers product aanbod, brede regionale dekking, financiële kracht en discipline", aldus Russomanno.