Mensen kunnen zowel op hun werk als in hun vrije tijd slecht afstand nemen van hun zakelijke e-mail. Twee op de drie medewerkers controleert de berichten compulsief. Ook managers en directeuren zijn e-mailverslaafd.
Het zijn de treurige cijfers die horen bij de ‘always-on' maatschappij van tegenwoordig: 67 procent van de mensen controleert zijn e-mail in de vrije tijd semi-dwangmatig zonder dat daar zakelijke noodzaak toe is. Dat blijkt uit Brits onderzoek van het consultancybureau Mesmo.
E-mailverslaving neemt volgens het bureau steeds grotere vormen aan. Regelmatig verschijnen nieuwe websites en blogs over hoe je er van kunt afkicken. Het onderzoek toont dat maar 17 procent van de respondenten hun directe collega's toestemming geeft om hun mailbox in de gaten te houden in hun afwezigheid. Meer dan 80 procent lees ieder e-mailbericht dat ze ontvangen, ook al zijn ze vrij, op vakantie of ziek. Volgens Monica Seeley van Mesmo zijn veel mensen namelijk bang om belangrijke berichten te missen. Bovendien zitten er vaak privémailtjes tussen die ze liever niet delen met collega's of meerderen. "Dat mensen hun e-mail niet delegeren aan collega's en obsessief hun inbox in de gaten houden, draagt direct bij aan de verslaving", aldus Seeley.
Responstijd
"De meerderheid van gebruikers verwacht bovendien dat een zakelijke e-mail binnen 24 uur wordt beantwoord. Zodra een antwoord op tijd is ontvangen, schept dat natuurlijk weer verwachtingen voor de vervolgcorrespondentie. Daar gaan medewerkers reactief en behoorlijk improductief van werken." Als voorbeeld geeft Seeley de responstijd op de vragenlijst die zij per e-mail verspreidde onder vierduizend zakelijke gebruikers, waarvan een ruime meerderheid tot het hogere bedrijfsmanagement behoorde. Binnen het eerste uur had ongeveer de helft de lijst al ingevuld en teruggemaild.
De conclusie was dan ook dat een meerderheid van de zakelijke e-mailgebruikers met het grootste gemak alle werk uit handen laten vallen om te reageren op e-mails. Het haalt ze uit hun concentratie waardoor de productiviteit daalt.
Toch lijkt me dwangmatig email checken altijd nog beter dan vijftig keer gebeld worden op een dag. Bellen is veel dwangmatiger dan email en haalt je bijna altijd uit je concentratie, soms op de meest ongewenste momenten. Kortom … lang leve de email.