Het behouden van medewerkers moet voor ict-bedrijven een hogere prioriteit krijgen dan het werven van nieuwe werknemers. Goede ict’ers tevreden houden vereist een andere aanpak dan de werving. IT Job Board geeft daartoe tien tips.
Ict-bedrijven bewegen momenteel hemel en aarde om de juiste medewerkers te vinden en hun vacatures in te vullen. Te zien aan de overvolle vacaturedatabases is dat nog geen makkelijke klus. De wervingssite voor ict-personeel IT Job Board waarschuwt ervoor dat het behouden van huidige medewerkers nóg belangrijker is dan het werven van nieuw personeel. Volgens de organisatie moet retentie hoger op de agenda in de ict-sector komen, aangezien het tevreden houden van goede ict'ers een andere aanpak vereist dan de werving.
Risico's van het vertrek van goed functionerende ict-medewerkes zijn onder meer dat lopende projecten in gevaar komen, dat belangrijke kennis uit een organisatie verdwijnt en dat het zoeken naar vervanging veel tijd en moeite kost. Daarnaast is het noodzakelijk om nieuwe medewerkers te trainen en in te werken, hetgeen ook tijd en geld kost. IT Job Board vind het dan ook zaak om ict'ers te behouden om zo de continuïteit van projecten en de klantrelatie niet te schaden.
"Het behoud van je medewerkes begint eigenlijk al bij de selectie. Een bedrijf moet bepalen of een kandidaat binnen de organisatie past. Daarnaast is het van belang om goed in te schatten of het een notoire jobhopper betreft", zegt Alex Farell, directeur van de wervingssite. "Niet alleen het cv van een persoon kan hier uitsluitsel over geven, werkgevers moeten zich ook verdiepen in de motivatie van een sollicitant. Stel bijvoorbeeld de vraag waarom iemand perse voor dat bedrijf wil werken. Verder is het van belang om door te vragen als het gaat om de verwachtingen van de nieuwe medewerker en te bepalen of het bedrijf daaraan kan voldoen. Duidelijkheid hierover is het fundament van een goede werkrelatie."
IT Job Board heeft een tiental tips samengesteld om goede ict'ers te behouden:
- Geef medewerkers de ruimte voor zelfontplooiing in de vorm van opleidingen, traningen en zelfstudiemogelijkheden.
- Geef mensen de waardering die ze verdienen, niet alleen in de vorm van bonussen of promotie, maar ook met complimenten over geleverd werk.
- Creëer voldoende carrieremogelijkheden binnen de eigen organisatie.
- Houd je aan beloften en afspraken die zijn gemaakt tijdens de wervingsprocedure.
- Toon interesse in de medewerker, niet alleen zakelijk, maar ook persoonlijk.
- Blijf op de hoogte van de (veranderende) arbeidsvoorwaarden in de ict-markt en stem de eigen voorwaarden daarop af.
- Vraag aan vertrekkende medewerkers wat de reden is voor hun weggaan. Pas het arbeidsbeleid aan als er een trend in het vertrek is waar te nemen.
- Zorg voor een goede en prettige werkomgeving.
- Onthoud dat salaris niet de belangrijkste arbeidsvoorwaarde is; flexbiliteit in de secundaire arbeidsvoorwaarden is van even groot belang.
- Zorg voor een goede entree en voor een prettig werksfeer.
Deze tips gelden voor elk type personeel en hebben niets met ict-ers te maken.
Tien betere tips:
– zorg dat uw niet-ict personeel over behoorlijke pc-basisvaardigheden beschikt zodat uw ict-ers niet dagelijks over de rooie gaan door hun stompzinnigheden;
– laat ruimte in het budget voor gadgets, ict-ers houden van speelgoed;
– laat elke manager een shirt dragen met de tekst “ik weet niets van ict en hou mijn mond erover”;
– maak van ontwikkelaars geen beheerders, zij zullen elk codeprobleem te lijf gaan met nieuwe code;
– laat ict-ers met een beperkt takenpakket geen urenregistratie bijhouden;
– reserveer wekelijkse werktijd om de ict-verblijven uit te mesten, u zult verloren gegane spullen en personeel terugvinden;
– regel een manier om monitors, toetsenborden, muizen e.d. schoon te houden, hetzij door de eigen it-ers hetzij door een extern bedrijf, het voorkomt algemene walging en doorgifte van buitenaardse ziektekiemen;
– stuur ict-ers op een cursus “begrijpelijk schrijven”, dit vermindert de interne communicatieproblemen en dus frustraties aanmerkelijk;
– geld is wel belangrijk, zorg dat uw ict-ers elk half jaar of liefst elk kwartaal een klein beetje meer gaan verdienen en evalueer direct na een project, jaarlijkse opslag is binnen een maand vergeten maar het bijhorende evaluatiegezeur niet;
– als er geen carrieremogelijkheden zijn binnen een organisatie, leiden opleidingen tot vertrek.
Ik ben het er mee eens dat retentie veel belangrijk is dan werving. De 10 tips hebben wel een open deur-gehalte, dat ben ik helemaal eens met Manfred ter Burg.
Tegelijkertijd vind ik zijn 10 betere tips, die – neem ik aan – als ludiek tegenwicht bedoeld zijn, getuigen van disrespect voor de gemiddelde ict’er. Er wordt een beeld geschapen van jengelende kinderen en dit is geen beeld dat ik herken.
Volgens mij gaat het er om dat kennisintensieve organisaties hun professionals ook als professionals behandelen, tegelijkertijd verwacht ik dat professionals zich ook daadwerkelijk als professional gedragen. En dat betekent dat zij buiten gedegen inhoudelijke kennis en kunde ook dienen te beschikken over voldoende sensitiviteit en communicatieve vaardigheden.
Organisaties die in staat zijn hun medewerkers op al deze aspecten verder te helpen zullen niet gauw last hebben van vertrekkers.
>laat elke manager een shirt dragen met de tekst “ik weet niets van ict en hou mijn mond erover”;
Ik heb veel liever een manager die weet waar ‘ie het over heeft, dan iemand die helemaal niets weet van ict en zich laat piepelen door de eerste de beste marketingmeneer.
Wervingsbureau’s mogen ook welleens rekening houden met het salaris van de it’er. Ze laten wel 3 bedrijven tussen it’er en klant komen, maar geen een sterke onderhandeling om de it’er financieel gelukkig te houden.
Natuurlijk mag je wel voor elk afzondelijk bedrijf je uren invullen (zucht!)
Want hij mag wel in vrije tijd studeren, of men dat nakomt is een 2e.
En in vrije tijd op en neer vanuit Den Haag naar Amsterdam, en in vrije tijd…
Het is tijd om te gaan freelancen.
Ben je er tenminste zelf ook bij als de afspraken gemaakt worden.
Laat ons niet opdraaien voor slecht intern beleid…
Of
vraag aan de it’er hoe je iets implementeert ipv een goeie gok uit de magische hoed en een vergadering met it nerds …..
Nu al zo vaak meegemaakt dat ik implementaties uitvoer en de mensen die het verzinnen, die krijgen hun eigen Office-problemen niet eens opgelost.
Ik vrees voor de ict-bedrijven dat de geest reeds uit de fles is, geholpen door de huidige vraag in de markt en het vooruitzicht op de wat langere termijn. De betere ict’er is daarmee in de vrije beroepensfeer doorgegroeid, waar ondernemerszin, professionaliteit en flexibiliteit niet door procedures en beleid worden gehinderd. Ook in financie zin: als zelstandige heb je bijvoorbeeld veel meer vrijheden je pensioen op te bouwen. De eerder besproken managers blijken daarnaast een vrij ongunstige ratio in waarde voor de ict’er ten opzichte van het deel van de opbrengst waarmee de manager naar huis gaat te beziten. Iets dat waarschijnlijk meer voortkomt uit de plek die zij in het verdelende metier innemen dan met hun toegevoegde waarde. Zo althans beleven veel keniswerkers pur sang de huidige verhoudingen in loondienst. Overigens niet alleen binnen ict. Maar daar is, zoals in de traditineel gevestigde vrije beroepen nu dus de beer los aan het gaan. Er is overigens wel degelijk een kans voor goede ict-organisaties: laat vallen dat lijfeigene verwante dienstverband, ga met professionals in zee op projectbasis als partners. Vorm een brug tussen vraag en aanbod, tussen bestaande klantenbase en specialisten. En wees transparant daarin, ook in de verdeling van de opbrengsen.