Van alle kanten wordt marktwerking benaderd als het hoogste goed: gun partijen de ruimte en de markt doet de rest. Helaas zijn de randvoorwaarden er niet altijd naar.
Eurofiber is operator van het op een-na-grootste glasvezelnetwerk van Nederland. Wij zijn heel stellig in onze visie: alleen open netwerken maken marktwerking mogelijk. En alleen open netwerken zorgen dat glasvezel gemeengoed wordt.
We hebben niet de pretentie dat alleen een open netwerk of alleen glasvezel zorgt voor innovatie. Maar onze ervaring is wel dat de ontwikkelingen sneller gaan wanneer er geen bandbreedtebeperkingen zijn. Geef mensen de ruimte en ze gaan die ook benutten. Over een aantal jaren kunnen we ons niet meer voorstellen dat we ooit genoegen namen met een beperkte bandbreedte. Want waarom zouden we? In die zin is deze ontwikkeling vergelijkbaar met de performance van pc's. Wie op zijn werk binnen no-time opgestart is, kijkt toch anders aan tegen die supertrage thuiscomputer – en overweegt sneller de aanschaf van een nieuwe pc.
De eeuwige kip-ei-discussie over bandbreedte is daarmee wat ons betreft ten einde. Wat moet er eerst zijn om nieuwe toepassingen te stimuleren: een aanbod van onbegrensde bandbreedte? Of wachten we tot iemand een toepassing bedenkt die veel bandbreedte nodig heeft? Wat ons betreft zijn deze vragen zuiver academisch. Wachten is zinloos; we moeten kiezen voor een toekomstvaste oplossing in een open netwerk. Open betekent hierbij: iedereen laten doen waar hij goed in is. Dat is onze manier van werken.
Een uitvloeisel hiervan is dat de relatie met onze partners ook gebaseerd is op openheid. Bovendien kennen onze partners de USP's van glasvezel als geen ander; de infrastructuur vereenvoudigt en daarmee het beheer van die infrastructuur. Glasvezel betekent onbegrensde bandbreedte en dàt betekent ruimte – voor hun eigen creatieve en innovatieve oplossingen. En voor die van hun klanten. Innovatie ontstaat nu eenmaal op de gekste plaatsen, op de raarste momenten. Het voornaamste is dat mensen met elkaar in contact komen – zo ontstaan de beste ideeën. In het werkelijke leven of in second life communities; dat maakt niet uit.
De moderne consument bepaalt zelf wat hij denkt nodig te hebben. Hij is selectief, kritisch en kiest voor de oplossing waar hij het meeste mee kan. En dat is, hoe je het ook wendt of keert, de oplossing die hem de ruimte geeft: glasvezel.
Alex Goldblum
Managing Director bij Eurofiber