Bedrijven benutten de voordelen van mobility niet wanneer ze ongeschikte personen aannemen, niet goed managen en nalaten de juiste communicatiemiddelen te leveren. Vooral mismanagement heeft grote gevolgen voor het succes van mobiele medewerkers. Volgens IDC zal in 2009 een kwart van de wereldwijde werkpopulatie uit mobiele werkers bestaan.
Veel bedrijven lopen het risicio de voordelen van mobility onbenut te laten. Dat concludeert Cisco naar aanleiding van een onderzoek dat arbeidspsychologen en onderzoeksbureau Pearn Kandola uitvoerden. De risico's worden vooral gelopen door het aannemen van ongeschikte personen, gebrekkig management en het niet aanleveren van de juiste communicatiemiddelen. Vooral mismanagement heeft volgens de studie serieuze gevolgen voor het succes van de mobiliteit van een bedrijf. Zowel te veel als te weinig communicatie heeft een negatieve impact, concludeerden de onderzoekers. Een gebrek aan regelmatig contact kan leiden tot stresstoename en gevoelens van isolatie, terwijl micromanagement het vertrouwen ondermijnt.
Persoonlijkheidskenmerken
Werknemers die goed functioneren en succesvol zijn in een mobiele rol zijn zelfmotiverend, flexibel, extrovert en onafhankelijk. Bedrijven moeten bij het werven van nieuw personeel letten op deze eigenschappen. Persoonlijkheidsprofielen van succesvolle mobiele werkers zijn: stimulatiezoekers, sterke doorzetters, nieuwsgierige onderzoekers, onafhankelijke beslissers en gedisciplineerde uitvoerders. Dat zijn slechts enkele conclusies uit het onderzoek naar de zakelijke en intermenselijke uitdagingen van mobiele werkers. De studie onthult naast de persoonlijkheidskarakteristieken van mobiele werknemers ook de culturele invloeden op mobiel werken en toont aan wat de beste managementmethoden zijn voor een mobiel bedrijf.
Grote verschillen
Het aandeel mobiele medewerkers heeft grote geografische verschillen. In West-Europa is een significant gat te onderscheiden in adoptie van mobiele technologie tussen het noorden en het zuiden. Bovenaan staan Nederland (46 procent) en Finland (45 procent). Onderaan staan Spanje (17 procent) en Portugal (8 procent). Dit grote verschil is deels toe te schrijven aan de ‘network readiness' van een land, maar ook culturele verschillen spelen een belangrijke rol. Culturen die georiënteerd zijn op een fysieke dialoog zijn langzamer in het aanvaarden van mobiel werken. Datageoriënteerde culturen vinden productiviteit en efficiëntie belangrijk en zijn als gevolg daarvan eerder geneigd autonoom te werken, kort en bondig te communiceren en het gebruik van technologie hierbij te bevorderen.
Betrokkenheid
"Met de groei van het aantal mobiele medewerkers moeten organisaties zich verzekeren van geschikt leiderschap voor hun teams", zegt Stuart Duff, arbeidspsycholoog bij onderzoeksbureau Pearn Kandola en schrijver van het rapport. "Managers moeten niet in de valkuil stappen om mobiele werkers hetzelfde te behandelen als medewerkers op kantoor. Ze moeten in staat zijn effectief te communiceren en relaties op te bouwen met een flexibele managementstijl, die ze aanpassen naar de verschillende persoonlijkheden binnen het team. Organisaties moeten zich er daarnaast van verzekeren dat ze de juiste middelen en hulpbronnen beschikbaar hebben voor mobiele medewerkers, zodat ze dezelfde verbinding en betrokkenheid hebben als hun collega's op kantoor."