Ons collegablad Computable vroeg een opiniepanel of zij denken dat de bekende leveranciers van online crm-software last zullen hebben van de toetreding van Microsoft op deze markt. De meerderheid denkt dat de bestaande levanciers zeker concurrentie van Microsoft zullen krijgen.
|
Concurrenten van Microsoft moeten altijd oppassen. Door het marktvolume en het enorme sterke marketingapparaat heeft Microsoft in het verleden meerdere malen aangetoond een markt te kunnen beheersen. Het gaat er daarbij niet zozeer om of de software van Microsoft beter is of slechter is (We denken daarbij aan OS/2 in het verleden dat veel beter was). Een nuance is wel dat Microsoft zich bij hun generieke bedrijfsspecifieke oplossingen traditioneel meer richt op het midden- en kleinbedrijf, om volume te maken. Bedrijven als Oracle (Siebel) en SAP, salesforce.com richten zich met hun enterprise software veel meer op het topsegment. Ik verwacht op korte termijn dan ook geen significante veranderingen in de markt. |
|
De huidige leveranciers zullen de toetreding van Microsoft zeker merken. Alleen al vanwege de naam kunnen klanten niet om on-line Microsoft CRM heen. Het belangrijkst zijn natuurlijk de unique selling points, waaronder goede integratie met Word, Excel en Outlook, maar ook de mogelijkheid om in-house hosting toe te passen. |
|
Als het goed is zijn de andere leveranciers sowieso alert als er een nieuwe speler op de markt verschijnt, wie het ook is. Of het MS-product beter of slechter is, zal in de praktijk moeten blijken. |
|
Gezien de zeer hechte relatie tussen crm-systemen en databases zou ik denken dat Oracle (Siebel en PeopleSoft) een duidelijke voorsprong blijft behouden op Microsoft. Op het gebied van webdiensten is Salesforce.com toch een pionier onder de bezielende leiding van het fenomeen Marc Benioff. Microsoft zal dus op meerdere fronten de concurrentie moeten aangaan met de huidige marktleiders waarbij de prijs een bijkomstigheid zal zijn. Het beheer van crm is immers vele malen duurder dan de softwarekosten. |