Computable vroeg het Opiniepanel of zij denken dat de bekende leveranciers van online crm-software last zullen hebben van de toetreding van Microsoft op deze markt. De meerderheid denkt dat de bestaande levanciers zeker concurrentie van Microsoft zullen krijgen.
|
Concurrenten van Microsoft moeten altijd oppassen. Door het marktvolume en het enorme sterke marketingapparaat heeft Microsoft in het verleden meerdere malen aangetoond een markt te kunnen beheersen. Het gaat er daarbij niet zozeer om of de software van Microsoft beter is of slechter is (We denken daarbij aan OS/2 in het verleden dat veel beter was). Een nuance is wel dat Microsoft zich bij hun generieke bedrijfsspecifieke oplossingen traditioneel meer richt op het midden- en kleinbedrijf, om volume te maken. Bedrijven als Oracle (Siebel) en SAP, salesforce.com richten zich met hun enterprise software veel meer op het topsegment. Ik verwacht op korte termijn dan ook geen significante veranderingen in de markt. |
|
De huidige leveranciers zullen de toetreding van Microsoft zeker merken. Alleen al vanwege de naam kunnen klanten niet om on-line Microsoft CRM heen. Het belangrijkst zijn natuurlijk de unique selling points, waaronder goede integratie met Word, Excel en Outlook, maar ook de mogelijkheid om in-house hosting toe te passen. |
|
Als het goed is zijn de andere leveranciers sowieso alert als er een nieuwe speler op de markt verschijnt, wie het ook is. Of het MS-product beter of slechter is, zal in de praktijk moeten blijken. |
|
Gezien de zeer hechte relatie tussen crm-systemen en databases zou ik denken dat Oracle (Siebel en PeopleSoft) een duidelijke voorsprong blijft behouden op Microsoft. Op het gebied van webdiensten is Salesforce.com toch een pionier onder de bezielende leiding van het fenomeen Marc Benioff. Microsoft zal dus op meerdere fronten de concurrentie moeten aangaan met de huidige marktleiders waarbij de prijs een bijkomstigheid zal zijn. Het beheer van crm is immers vele malen duurder dan de softwarekosten. |
Het is niet de vraag of, maar de vraag wanneer ze tot – in ieder geval – de top 3 zullen toetreden. Ook bij crm online hebben ze de pioniersfase vanaf de zijkant gevolgd. Financiele risico’s zijn hierdoor verkleind, het speelveld is voorzien van zichtbare kaders en kapitaal kan gericht worden ingezet voor ‘veroveren’ van marktaandeel.
Verder leert de geschiedenis dat Microsoft nieuwe producten/concepten in eerste instantie in het midden van de vraagmarkt positioneert. Vanuit die positie diverseert men, al gelang er marktpotentie is, naar ‘beneden’ en naar ‘boven’.
Techniek en functionaliteit zijn belangrijk, maar crm online hoeft niet het beste product/concept te zijn. Gemak, zekerheid, herkenbaarheid en dergelijke (al dan niet ogenschijnlijk) zijn belangrijker voor het verkoopsucces. Dat is iets wat Microsoft dan ook als beste jongetje van de klas weet te vermarkten.
Deze stap van Microsoft doet mij wel verbazen. Een jaar geleden kwam Microsoft al met speciale versie van Dynamics CRM 3.0 bedoelt voor Hosted omgevingen. Microsoft is deze markt overigens opgegaan via Hosting Partners, terwijl ze nu zelf ook als Hosting partij beschikbaar komen. Dit komt vreemd op mij over, zeker omdat Microsoft veelal via het Partner kanaal werkt, en nu met haar eigen Partners gaat concurreren.
Geen enkele CRM omgeving is gelijk en heeft aanpassing nodig zodat de CRM aansluit op de wensen en processen van de klant. Ik ben benieuwd of Microsoft ook het aanpassen van de CRM omgevingen zal gaan faciliteren of dat er op die moment toch op de Partners teruggevallen wordt.
De keuze van Microsoft om zelf ook als hosting partner op te treden is een logische volgende stap na het mogelijk maken van hosted omgevingen. Microsoft staat klanten toe om wijzigingen door te voeren. De enige limitatie die gesteld wordt aan de live omgeving, is dat er geen dll files op de servers van Microsoft gezet mogen worden. Zodra een klant bestanden met business logica (callouts) nodig heeft, dan zal er overgestapt moeten worden op een hosted omgeving of on-premise.