Internet wint steeds meer terrein als verkoopinstrument voor groothandelsondernemingen in Nederland. Dertig procent verwacht meer groei primair te kunnen realiseren via nieuwe verkoopkanalen als internet. Dit blijkt uit onderzoek van Unit 4 Agresso onder groothandelsondernemingen in Nederland. Groothandels werd een aantal vragen voorgelegd gericht op groei, kostenbesparingen en prestatie-indicatoren.
Eenderde denkt primair te kunnen groeien door productontwikkeling en nieuwe distributieschappen. Twintig procent verwacht vooral natuurlijke groei door het aantrekken van de markt. Groeien door overnames of nieuwe vestigingen gaat voor groothandels niet op. Slechts zes procent denkt een toename te realiseren door (Europese) expansie.
Optimalisatie van het inkoopproces en de strategische positionering daarvan is voor de ondervraagden de voornaamste manier van kostenbesparing. Een kwart noemt voorraadbeheersing als primaire besparingsmethode. Hoewel internet terrein wint als verkoopkanaal blijkt het voor slechts 5% van de respondenten een manier voor kostenbesparing te zijn. Op de vraag welke indicatoren het zwaarst wegen bij de beoordeling van de bedrijfsprestaties antwoordt de meerderheid (52%) omzet en marge en wordt relatief weinig geantwoord met onderliggende indicatoren, zoals de omloopsnelheid van de voorraad of leveringsbetrouwbaarheid.
"Opvallend is de opmars van internet als nieuw verkoopkanaal", aldus Bert Siekmann, Product Marketing Manager bij Unit 4 Agresso Enterprise Solutions in een toelichting op de cijfers. "We zien deze ontwikkeling terug in de sterk gestegen vraag naar onze internettoepassingen, zoals Web Solutions en Web Services. Daarnaast is het interessant te zien dat groothandels kostenbesparingen vooral op voorraad en inkoop denken te behalen. Men denkt dan niet meteen aan gespecialiseerde toepassingen voor voorraadoptimalisatie of besteladvisering, die zich vaak op historische gegevens baseren, maar wil zich veel meer richten op een combinatie van de juiste informatie en handelsgeest. De behoefte ligt dus primair bij de ondersteuning van medewerkers bij het nemen van de juiste inkoopbeslissingen in een snel veranderende handelsomgeving. We zien dat assortiment en marktvraag zo snel wisselen dat alleen historische gegevens om te sturen te kort schieten. Het handelsspel van verkoop en inkoop blijft uiteindelijk mensenwerk!"