Bijna alle it-medewerkers vinden business continuity belangrijk, maar nog geen kwart (23 procent) is voorbereid op een mogelijke ramp. Dit blijkt uit onderzoek van ict-dienstverlener AAC Cosmos. Maar er is hoop; 52 procent van de 238 ondervraagde organisaties geeft aan met een dergelijk plan bezig te zijn.
Van de ondervraagden geeft bijna driekwart aan een business continuity-plan van groot- of zelfs bedrijfskritiek belang te vinden. Des te opvallender is het dat van de respondenten die een dergelijk plan van groot belang vinden, maar 19 procent er ook daadwerkelijk één heeft. Bij de ondervraagden die een business continuity-plan een bedrijfskritiek punt vinden, ligt dit percentage aanzienlijk hoger, namelijk 41 procent. Gevraagd naar de belangrijkste onderdelen van een rampenplan antwoordt 86 procent back-up service als het belangrijkste onderdeel te zien, gevolgd door systeemrecovery (68 procent) en disasterrecovery (63 procent).
Een business continuity-plan moet regelmatig getest worden om er verzekerd van te zijn dat werknemers in geval van een ramp weten wat zij moeten doen. Toch geeft ruim 9 procent van de bedrijven met een plan aan deze nooit te testen. De meerderheid (54 procent) test het plan éénmaal per jaar, 26 procent test per half jaar of kwartaal en nog geen 4 procent iedere maand.
Uit het onderzoek van AAC Cosmos blijkt bovendien dat hoe groter het bedrijf is, hoe beter het is voorbereid op een mogelijke ramp. Ruim 29 procent van de 56 bedrijven met een business continuity-plan heeft meer dan 500 werknemers. Van de bedrijven met maximaal 50 en 50-100 werknemers is dit maar 11 procent.
Voor het onderzoek ging AAC Cosmos bij 238 bedrijven in diverse branches zoals zakelijke dienstverlening, overheid en educatie na hoe zij tegen een business continuity-plan aankijken. Van de respondenten is de meerderheid werkzaam als systeem- of netwerkbeheerder (43 procent) of cio/it-manager (31 procent). Hoewel zij vanuit hun vak gezien logischerwijs het meeste baat hebben bij een goed en up-to-date plan is het opmerkelijk dat zij maar weinig actie ondernemen om daadwerkelijk een dergelijk plan te realiseren.
"Het onderzoek toont aan dat een business continuity-plan weliswaar voor de onderneming als een waardevol instrument wordt gezien, maar dat maar weinig bedrijven hier ook daadwerkelijk uitvoering aan geven" zegt Robin van Dorrestein, sales manager bij AAC Cosmos. "Het is dan ook hoopgevend dat het merendeel van de respondenten aangeeft te werken aan een plan. Nu is het nog zaak de ondernemingen die aangeven niet met een Business Continuity-plan te werken ervan te overtuigen dat het van bedrijfskritiek belang kan zijn."