Het aantal glasvezelverbindingen wereldwijd groeide het afgelopen jaar sterk. Er zijn nu wereldwijd de helft minder glasvezelverbindingen dan dat er tv-kabelverbindingen zijn. ADSL wordt wereldwijd nog altijd het meest gebruikt.
Na 46 procent groei afgelopen jaar bereikt glasvezel mondiaal een marktaandeel van 10,7 procent in de breedbandverbindingen, ruim de helft van het aandeel van 20,3 procent van de tv-kabel. Dat blijkt uit de jongste World Broadband Statistics van Point-Topic (registratie vereist), die de situatie op 31 maart 2007 weergeven.
Monidaal telde Point-topic 298 miljoen breedbandlijnen, een groei met ruim 6 procent over het eerste kwartaal van 2007 en bijna 28 procent ten opzichte van eind maart 2006. De groei met glasvezel vlakte wel af in het eerste kwartaal van 2007, want bleef beperkt tot een kleine 6 procent, terwijl in de voorafgaande drie kwartalen de glasgroei meer dan 10 procent bedroeg.
Eind eerste kwartaal 2007 waren er mondiaal 31,4 miljoen glasvezelverbindingen naar eindgebruikers, 46 procent meer dan een jaar daarvoor. (A)DSL blijft echter superieur met ruim 66 procent marktaandeel, en won nog eens 0,5 procent marktaandeel wereldwijd waarbij het marktaandeel van tv-kabel bijna een half procent daalde en glasvezel gelijk bleef.
Glasvezel haalt ADSL in
In Japan echter, zo staat in een mooi overzicht van glasontwikkelingen van Dirk van der Woude van Glasvezel Amsterdam, is glasvezel hard op weg om ADSL in te halen. De lijn doortrekkend zal dat eind 2008 gebeuren.
Azië blijft hard groeien met glasaansluitingen, met ruim 8 procent nog afgelopen kwartaal, maar telecombedrijven in de Verenigde Staten begonnen een inhaalslag wat resulteerde in een groei met ruim 17 procent. Het marktaandeel van glas in de Amerikaanse breedbandmarkt blijft met 2,3 procent echter laag. Europese toename van het aantal glasvezelaansluitingen bleef achter bij deze continenten. Daarop vormden Frankrijk en Italië een gunstige uitzondering, maar West-Europa neemt slechts 3 procent van de mondiale glasvezellijnen voor haar rekening, veel minder dan het aandeel in tv-kabel internet in de wereld (18 procent) en veel minder dan ADSL (35 procent). De wet van de remmende voorsprong wreekt zich meer en meer voor Europa.
Koploper in het eerste kwartaal was echter het nationale telecombedrijf van Taiwan, Chunghwa, met 31 procent meer glasaansluitingen dan begin 2007. Er kwamen in dat land 20.000 ADSL-aansluitingen bij en 60.000 glasaansluitingen. In Azië heeft glas nu een marktaandeel in breedband van bijna 24 procent tegen de tv-kabel 20 procent. ADSL is opzijn retour in Japan (minus 180.000 aansluitingen) en Korea (minus 65.000). Europa blijft achter op de VS en ?Azie met minder dan 5 procent groei in glas afgelopen kwartaal. De OECD liet deze week weten dat telecombedrijven sneller op glasvezel moeten overstappen om de groei in breedband bij te kunnen houden.
Frankrijk gaat het hardst
In Europa loopt Frankrijk momenteel het hardst met breedband. Volgens Van der Woude zullen de nieuwe president Sarkozy en premier Fillion, beiden al jaren aanhanger van glasplannen gesteund door overheden, de groei van glas in dat land stimuleren. Ze zien het als middel om de noodzakelijke, maar zo onzeker ingezette economische groei te bewerkstelligen.
In Nederland maakten netwerkoperator BBned van Telecom Italia en Van den Berg Infrastructuren bekend de komende jaren gezamenlijk glasvezelnetwerken aan te zullen leggen op vele bedrijventerreinen in Nederland. Ze willen onder meer het Rotterdamse Havengebied voor hun rekening nemen. KPN blijft niet achter en kondigde de verglazing aan van het grote bedrijfsterrein Coenecoop in Waddinxveen.