De organisatie van de Nederlandse Gamedagen (NLGD) krijgt een subsidie van 2,3 miljoen euro. Daarmee hoopt ze de komende 4 jaar met regionale en landelijke activiteiten een brancheplatform van internationale allure op te richten. Kennis uitwisselen, en die in Nederland houden, maar ook het stimuleren van ondernemerschap onder studenten staan voorop.
Afgelopen vrijdag kende de gemeente en provincie Utrecht samen met het Ministerie van Economische Zaken de subsidieaanvraag van de NLGD toe. De landelijke overheid financiert de helft, de lagere overheden ieder een kwart. NLGD-voorzitter Seth van der Meer: "Hiermee kunnen we een permanente organisatie optuigen, een met continuïteit en waarin plannen voor meerdere jaren worden gemaakt."
De subsidie dekt de helft van de begroting voor de komend jaren. De andere helft moet de NLGD zelf komen, mede via het organiseren van betaalde activiteiten en sponsorschappen.
Groeimarkt
De NLGD vroeg de subsidie vorig jaar aan bij het EZ-programma 'Pieken in de Delta'. Dat is een subsidieprogramma waarbij de landelijke en regionale overheden samen kijken welke veelbelovende projecten gebaat zijn bij een financiële impuls. De overheidssteun is zó opgebouwd, dat de NLGD na het verstrijken van de subsidieperiode zelfstandig door moet kunnen gaan.
Hoewel Nederland een volgende rol speelt op het gebied van gameontwikkelingen, is de lokale branche in de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid. In juli 2006 werd er een branchevereniging voor de Benelux, Bgin, opgericht. Die moet de Nederlandse activiteiten internationaal op de kaart zetten, maar ook lokale belangen behartigen. Daarnaast richtten verscheidene opleidingsinstellingen speciale vakgroepen op die zich richten op het ontwikkelen van computerspellen. Vorige week nog werd bekend dat het Utrechtse studentenproject De Blob is verkocht aan de Amerikaanse uitgeverij THQ.
Vorige week verscheen de nieuwe uitvoering van de branchegids Gamesindustrie.nl. Dat is een particulier initiatief waarbij enkele enthousiastelingen een database publiceerden die een actueel overzicht geeft van de Nederlandse gamesbranche.
Kennis ontsluiten
Tijdens de Nederlandse Gamedagen in Utrecht, afgelopen november, bleek ook dat het Nederlandse bedrijfsleven toenadering zoekt tot de spellensector. Mediabedrijven en adverteerders beginnen te onderkennen dat met name de jeugd steeds minder gebruik maakt van de traditionele media en zich vaker mengt in online spellen. De NLGD trok vorig jaar 250 congresgangers. Van der Meer hoopt dat dat er tussen de 400 en 500 zullen zijn bij de aanstaande editie.
De Nederlandse Gamedagen vinden dit jaar op kleine, specialistische schaal plaats in november. Maar een groter evenement staat gepland voor het voorjaar van 2008. De voorzitter van de NLGD: "We willen het congres verder professionaliseren. Een van de nieuwe doelstellingen is ook de daar verworven kennis en inzichten beter over Nederland te verspreiden en toegankelijk te maken."
De subsidiegelden worden de komende maanden aangewend om een professionele organisatie achter de NLGD te op zetten. Via branchevereniging Bgin wil de NLGD zijn activiteiten internationaal op de agenda zetten. In Europa zijn weinig toonaangevende zakelijk georiënteerde gamecongressen. De organisatie zoekt nog een directeur.
Een goed initiatief van de overheid en NLGD. In vergelijking met het buitenland blijft het natuurlijk een schijntje maar in ieder geval een stap in de goede richting. Ik hoop dat het sponsor subsidies zijn ipv de dure kostbare WBSO variant.