Informatietechnologie draagt vaak amper bij aan de productiviteit en innovatie in bedrijven. Verdubbelingen in de ict-huishouding, de ‘work-around’ mentaliteit van de medewerkers en onduidelijkheid over de bedrijfsstrategie zijn hier debet aan. Dat schrijft onderzoeksbureau Forrester.
Topmannen in het bedrijfsleven zijn niet tevreden over de manier waarop de ict-afdeling bijdraagt aan de resultaten van hun onderneming. Minder dan 30 procent van de directeuren ziet de ict-afdeling als een proactieve bron van bedrijfsinnovatie en procesverbetering. De meesten vinden zelfs dat de afdeling zaken slecht op orde houdt. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester.
Het onderzoeksbureau concludeert dat innovatie beperkt blijft door gebrek aan tijd, middelen en aandacht. Dat komt in essentie doordat ict-afdelingen vaak ad hoc werken. Ze staan onder druk om snel te reageren op complexe behoeften uit het bedrijf en besluiten daardoor vaak te werken met ‘work-arounds' en kopieën van oplossingen. Dit leidt dan bijvoorbeeld tot meervoudige applicatieversies en onderbesteding van servers, opslag en netwerken. Hierdoor fragmenteren de ict-teams en hun processen, wat onnodig veel druk op het beschikbare ict-budget legt. Ook de overhead groeit omdat binnen de organisatie meer en intensiever gestuurd moet worden.
Brandweermodus
Een andere oorzaak van het gebrek aan innovatie vanuit de ict-afdeling is dat de medewerkers op die afdeling weinig aansturing vanuit het management krijgen. Organisatiedoelstellingen, strategieën en leidende principes worden niet of slecht overgebracht op het team. Zo goed en zo kwaad als ze kunnen, nemen ict-managers iedere dag beslissingen die op lange termijn eigenlijk contraproductief blijken. "Ze worstelen in brandweermodus met dagelijkse problemen en worden blind voor innovatieve kansen", aldus het rapport.
De onderzoekers van Forrester merken op dat directeuren belast met informatietechnologie (cio's) zich niet moeten blindstaren op het managen van de bestaande ict-oplossingen. Idealiter zouden ze ook meer aandacht moeten hebben voor inzet van ict bij bedrijfsinnovatie. Ict moet namelijk kwalitatief goed werk leveren én tegelijkertijd bijdragen aan die innovatie. Hiervoor moeten dan wel de twee bovengenoemde hindernissen worden overwonnen worden: de doublures in systemen, processen en functies, en de onduidelijkheid over de ondernemingsstrategie.
Tegen het licht
Om meer innovatieve kansen te grijpen en meer bij te dragen aan het bedrijfsresultaat, moet er volgens de onderzoekers meer orde komen op de ict-afdeling. De organisatie moet regelmatig tegen het licht worden gehouden om verdubbelingen te voorkomen en om de ‘work-around' mentaliteit te vervangen door eentje met oog voor de processen en doelstellingen van de onderneming als geheel. Maar de verantwoordelijke topmensen moeten ook bij zichzelf te rade gaan. Hoe eenduidig communiceren ze naar de organisatie, en wat is daar het resultaat van?