Bedrijven en instellingen bekijken hun legacy-systemen steeds minder vanuit een it-perspectief en steeds meer vanuit zakelijk oogpunt. Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek dat Software AG heeft gehouden onder honderdtachtig klanten.
Het onderzoek laat zien dat bedrijven zich bij hun beleid ten aanzien van legacy-systemen steeds vaker laten leiden door bedrijfsgeoriënteerde redenen in plaats van it-technische aspecten zoals platformconsolidatie. De belangrijkste redenen die worden genoemd zijn: zorgen over real-time toegang tot legacy-data, de snelheid en flexibiliteit van het reageren op zakelijke kansen.
Daarnaast laten de resultaten van het onderzoek zien dat als het om de toekomst van hun legacy-systemen gaat, organisaties niet langer alleen maar geneigd zijn om deze applicaties te herschrijven, te vervangen of uit te besteden. In plaats daarvan gaat hun voorkeur primair uit naar modernisatie. Het volledige rapport, getiteld 'Customer Survey Report: Legacy Modernization' (juni 2007), is gratis beschikbaar.
Belangrijke resultaten uit het onderzoek zijn onder andere:
– Meer dan zestig procent van de respondenten is 'erg' of zelfs 'zeer' bezorgd over de flexibiliteit van hun legacy-systemen. Ze zijn er bang voor dat deze niet snel kunnen worden aangepast aan veranderende zakelijke omstandigheden.
– Een kleine zes op de tien ondervraagde bedrijven is 'erg' tot 'zeer' bezorgd over de real-time interactie tussen hun legacy-systemen en andere toepassingen ter ondersteuning van business process management.
‘De resultaten van dit wereldwijde onderzoek onder klanten geven duidelijk aan dat legacy-systemen binnen bedrijven en instellingen worden gepositioneerd als zeer belangrijk voor het succes van de organisatie', zegt Edwin van Asch, Senior Technology & Solutions Architect van Software AG in Nederland. ‘Klanten vragen zich niet langer af hoe zij van hun legacy-systemen kunnen afkomen, maar zoeken steeds vaker naar mogelijkheden om de zakelijke waarde die in deze legacy-systemen besloten ligt optimaal voor de organisatie beschikbaar te maken. Ik denk dat de opkomst van SOA veel met deze veranderende houding te maken heeft.'
Software AG adviseert klanten om het proces voor het moderniseren van legacy-systemen in meerdere stappen uit te voeren. Hierdoor ontstaat stap-voor-stap een real-time toegang tot operationele data en ontstaat meer dan voldoende flexibiliteit om tegemoet te kunnen komen aan zakelijke veranderingen. Dit proces bestaat uit vijf stappen:
– Application Understanding and Optimization – in deze stap wordt de legacy-code geanalyseerd en waar nodig verbeterd. Hierdoor ontstaat een goed begrip van de functionaliteit en worden de onderhoudsinspanningen verlaagd.
– Web Enablement – door middel van web- en AJAX-technologie kunnen legacy-applicaties door een bredere groep van gebruikers worden toegepast, terwijl de dienstverlening aan klanten en partners verder kan worden verbeterd.
– SOA Enablement – het hergebruiken van legacy-functionaliteit in een service oriented architecture (SOA) is nu mogelijk. Zo ook het automatiseren van bedrijfsprocessen (BPM) en het opnemen van legacy-systemen in een SOA-beheeromgeving.
– Application and Data Integration – in deze stap worden de prestaties en de beschikbaarheid van legacy-applicaties verbeterd. Hierdoor komt data beschikbaar die belangrijk is voor gebruik in rapportage- en datawarehouse-systemen.
– Platform Optimization – in deze fase worden legacy-applicaties naar moderne platformen overgebracht. Hierdoor gaan de operationele kosten omlaag. Daarnaast wordt het risico van het verdwijnen van gekwalificeerd personeel verlaagd bij het verplaatsen van een applicatie of database van het ene software- of hardwareplatform naar het andere.