Afgelopen week maakte Microsoft bekend dat het bedrijf zijn nieuwe crm-software in 2008 als webdienst gaat aanbieden. De prijs zal flink lager zijn dan die van concurrenten als Salesforce.com en Siebel.
Lange tijd heeft Microsoft het weten uit te stellen, maar afgelopen week werd het dan toch officieel gemeld: het bedrijf zet volgend jaar een crm-pakket op de Amerikaanse markt dat als webdienst werkt. Met een crm-toepassing (customer relationship management) kunnen klantgegevens gemakkelijker worden beheerd. De nieuwe Dynamics CRM Live-software is voornamelijk bedoeld voor kleine en middelgrote bedrijven. Later in het jaar zal het product ook internationaal worden aangeboden.
Met de webdienst betreedt Microsoft een marktsegment dat de Amerikanen tot dusver hebben overgelaten aan concurrenten als Salesforce.com, Siebel en RightNow. Om voet aan de grond te krijgen, heeft Microsoft besloten om de crm-dienst aan te bieden tegen een prijs die ver onder die van zijn concurrenten ligt. Voor 59 dollar (ongeveer 44 euro) per maand kan vanaf volgend jaar de enterprise-editie worden aangeschaft. Dat is minder dan de helft van de prijs van een vergelijkbaar product van Salesforce.com. Microsoft gaat onder meer ook een uitgeklede zakelijke editie uitbrengen die maar 39 dollar kost. Deze is echter niet offline te gebruiken.
Veel deskundigen verwachten dat de crm-webdienst van Microsoft een flinke bedreiging kan vormen voor de huidige spelers op de markt. Zo zullen veel bedrijven, die overwegen om gebruik te maken van zo'n software-as-a-service (SaaS), gevoelig zijn voor de gemakkelijke integratie met andere Microsoft-toepassingen zoals Outlook. Anderen beweren juist dat MS Dynamics CRM Live veel minder mogelijkheden zal hebben dan vergelijkbare producten van de concurrenten. Bovendien zullen de andere marktpartijen zich niet onbetuigd laten. Zij zullen hun producten ook doorontwikkelen en hun prijzen, waar nodig, aanpassen.