Computerproblemen zorgen ervoor dat eindgebruikers minstens een halve dag per maand niet kunnen werken. Trage applicaties zijn de grootste ergernis. Voor een deel van de ondervraagden is slechte automatisering bij een organisatie zelfs een reden om een baan niet aan te nemen.
Geworstel met computersystemen kost gebruikers maandelijks minstens een halve dag. Bij sommige ondervraagden kost het zelfs drie dagen. Dat blijkt uit onderzoek van Citrix onder honderd eindgebruikers van internationale organisaties. Het onderzoek werd uitgevoerd door het bureau Vanson Bourne.
Voor meer dan 50 procent van de ondervraagden is een trage applicatie de grootste ergernis. Slechte toegang tot applicaties en data wanneer men buiten kantoor werkt is een ergernis die op een tweede plek staat. Dit wordt genoemd door 43 procent van de respondenten. De tijd die het de ict-afdeling kost om problemen op te lossen wordt door 42 procent genoemd.
De frustraties zijn volgens de eindgebruikers stressvol en hebben een nadeling effect op de werk- en thuissituatie. Voor 43 procent is slechte automatisering een reden om een baan niet aan te nemen.
Eindgebruikers werkzaam in de financiële dienstverlening blijken het meest gefrustreerd te zijn over computerproblemen.
Enige relativering lijkt me hier op zijn plaats. Automatisering zorgt ervoor dat mensen veel productiever kunnen werken dan voorheen. Waar een taak zonder automatisering een halve dag duurt, duurt het nu 5 minuten. Als er dan een storing in die software zit, kan het wel 5 minuten kosten om de PC opnieuw op te starten. Maar is dat zo erg? De tijdwinst is nog steeds 3 uur en 50 minuten.
Management zou zich eens moeten afvragen wat medewerkers motiveert. Een meerderheid van de Nederlandse IT gebruikers wil een actieve bijdrage leveren aan het bedrijfsresultaat, en voelt zich daarin miskent als het management hen laat voelen dat hun tijd geen geld kost. Argumentatie als dat iets vroeger een dag duurt of zo snijdt geen houd omdat iedereen vooruit wil. Bedrijven die hun eigen ICT dienstverlening niet serieus nemen zijn gedoemd voorbijgestreefd te worden door concurrenten die hun IT-zaken wel op orde hebben.