Tweeëntwintig Groningse gemeenten, verenigd in het platform ELO-Grunn, sluiten zich aan bij GovUnited. Doel is het verbeteren van de elektronische dienstverlening aan hun inwoners.
Via ELO-Grunn hebben tweeëntwintig Groningse gemeenten gewerkt aan de voorbereiding van de gemeentelijke elektronische dienstverlening. Nu de uitvoering op de agenda staat hebben zij besloten zich aan te sluiten bij Gov.United. Bij dit gemeentelijk bondgenootschap kunnen leden digitale loketdiensten afnemen of participeren in de ontwikkeling van nieuwe producten. Samen met de bijna dertig andere deelnemers van GovUnited kan ook kennis en expertise worden gedeeld. De gemeenten kiezen voor deze samenwerking omdat ze daarmee verwachten de e-overheid sneller, beter en meer gestandaardiseerd tot stand te kunnen brengen. Zij willen voorkomen dat elke gemeente het wiel opnieuw uitvindt.
GovUnited ondersteunt de deelnemers onder meer op het vlak van gezamenlijke inkoop. Door een aanbesteding (Andez3) en de uitvoering van projecten ontstaan schaalvoordelen en profiteren alle deelnemende overheden. Met deelname aan GovUnited vervalt de verplichting om zelf een complex en kostbaar aanbestedings- en implementatietraject te doorlopen. It-leveranciers kijken met argusogen naar dit soort samenwerkingsverbanden, zoals Gov.United en (beoogd fusiepartner) Dimpact.
Deelnemende gemeenten kunnen met GovUnited een gemeenschappelijke oplossing selecteren voor hun e-dienstverlening, op basis van SaaS, het zogenaamde software-as-a-service-concept. Ook streeft GovUnited ernaar om een regionaal expertisecentrum op te zetten voor de coördinatie van de invoering en ontwikkeling van digitale loketdiensten.