Dell praat steeds vaker openlijk over resellers. Nu hebben eindgebruikers de optie om Dell Vostro notebooks en desktops via resellers te kopen, of direct. De Vostro-lijn wordt gezien als een eerste stap richting een resellerkanaal. Dit kwam naar voren tijdens een recente interne bijeenkomst van Dell in San Franscico.
"Met Vostro kunnen we een resellerkanaal opbouwen", zegt Mark Jarvis, de allereerste chief marketing officer ooit bij Dell, in de Engelse CRN. De van Oracle afkomstige Jarvis werd in april aangesteld, onder andere om te evalueren of de directe marktbenadering nog wel de beste optie is.
Ook al is Dell bekend om zijn directe aanpak, de pc-maker heeft al een resellertak die volgens marktanalist Canalys verantwoordelijk is voor een kwart procent van zijn pc-verkopen. Begin dit jaar liet Dell zijn exclusieve focus op directe verkopen openlijk varen met de aanstelling van Wal-Mart als officiële retailpartner. Het bedrijf belooft vóór het eind van dit jaar een resellerstrategie te hebben uitgewerkt. Het bestuur van het bedrijf weigert zich verder uit te laten over de veranderingen die resellers kunnen verwachten, maar benadrukken dat Vostro er een belangrijk onderdeel van is.
Er wordt in het Nederlandse kanaal nog sceptisch gereageerd op Dells vermeende ommekeer. CRN Nederland sprak onlangs met een marktanalist die resellers afraadt nu al formeel met de pc-maker in zee te gaan.
Toch beweert Jarvis dat het een significante ommekeer is dat er intern nu zo openlijk over resellers wordt gepraat. Met de Vostro-lijn is volgens hem een duidelijke eerste stap richting resellerkanaal gemaakt. Dells dienstenvleugel zal daar ook een rol in spelen. Diensten zullen niet altijd door iemand van Dell zelf worden geleverd, maar via kanaalpartners, zoals Getronics en Unisys, twee belangrijke partners van Dell.