Citrix heeft een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt wat nu de werkelijke kosten zijn van problemen bij eindgebruikers van zakelijke technologie.
49 procent van de ondervraagden gaf aan dat zij maandelijks minstens een halve dag verliezen aan het geworstel met computersystemen. Bij sommigen was dat zelfs drie dagen. Voor een organisatie met 1000 werknemers komt dit neer op een verlies van minimaal 13 werkjaren per kalenderjaar, wat een verlies van miljoenen euro's kan betekenen.
Het onderzoek werd gehouden onder 100 eindgebruikers in internationale organisaties en werd geleid door marktonderzoeker Vanson Bourne. De grootste ergernis (55 %) blijkt een trage applicatie te zijn. Dit wordt gevolgd door een slechte toegang tot applicaties en data wanneer men buiten kantoor werkt (43 %). De tijd die het de IT-afdeling kost om problemen op lossen wordt door 42 procent genoemd. 72 procent van de eindgebruikers die lijden onder een slechte werkomgeving, geeft aan dat de frustraties erg stressvol zijn en een nadelig effect hebben op de werk- en thuissituatie. 43 procent geeft zelfs aan dat zij een baan niet aannemen als ze weten dat de automatisering van een organisatie te wensen over laat.
De frustratie onder eindgebruikers lijkt het grootst te zijn in de sector financiële dienstverlening. Daar klaagt 61 procent van de gebruikers over trage applicaties. Ruim de helft (54 %) beschouwt de gebrekkige toegang van locatie-onafhankelijke applicaties als een groot probleem voor de organisatie.
"De eindgebruiker zou het steunpunt van ieder operationeel model moeten zijn", volgens Rob van der Hoeven, area vice president bij Citrix Systems Benelux. "Organisaties zouden hun IT-focus moeten verschuiven van technologie en systemen naar de gebruikers. Om hun doelstellingen na te streven, moeten organisaties ervoor zorgen dat de werknemers hun werk zo snel en effectief mogelijk kunnen doen. Dit is te bereiken door ervoor te zorgen dat de levering, prestaties en de beschikbaarheid van belangrijke bedrijfsapplicaties die de eindgebruikers elke dag nodig hebben, gegarandeerd worden".
Locatie-onafhankelijk werken door gebruik te maken van virtualisatie heeft een positief effect op de productiviteit en de tevredenheid van de werknemers. Als de applicaties eenmaal gevirtualiseerd zijn, wordt het risico op een applicatieconflict verkleind en de reactietijd verbeterd. De gebruikers worden niet beperkt tot het gebruik van één specifieke PC en krijgen de toegang tot bedrijfskritieke applicaties en data, ongeacht locatie of apparaat. Rob van der Hoeven: "Ondanks de brede beschikbaarheid van deze technologieën is het verrassend dat 86 % van de ondervraagden zichzelf wel eens in situaties tegenkomt waarin zij tevergeefs proberen toegang te krijgen tot een van de corporate applicaties."