In de komende twee jaar investeert het Nederlandse bedrijfsleven het meest in VoIP. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek uitgevoerd door Coleman Parkes Research in opdracht van Avanade, het internationale consultancybureau voor Microsoft-oplossingen.
Andere investeringsmogelijkheden die hoog op het verlanglijstje staan zijn virtuele werkplekken, videoconferenties en interne zoekfuncties.
Onder de Nederlandse organisaties wordt e-mail nog steeds centraal gesteld als het gaat om de digitale samenwerkingsstrategie. Het gebruik van VoIP is daarnaast als samenwerkingstechniek erg in opkomst met een geschatte stijging van 55 naar 100 procent. Deze stijging en ontwikkeling is voor veel bedrijven de aanleiding om uit te gaan van een betere digitale samenwerking in de komende twee jaar.
Van de Nederlandse bedrijven heeft ruim 30 procent, in vergelijking met 42 procent van het aantal ondervraagden wereldwijd, een volledig gedocumenteerde samenwerkingsstrategie omschreven. Echter de helft daarvan heeft deze benadering nog niet geïmplementeerd. Verbetering van de kwaliteit van informatie, informatiemanagement, verhoging van de arbeidsproductiviteit en verlaging van de kosten geeft voor bedrijven vaak de doorslag om over te gaan tot Digital Collaboration.
Nederlandse bedrijven voorspellen dat Digital Collaboration een grote invloed zal hebben op organisaties in het algemeen. 42 procent is ervan overtuigd dat de overstap naar een digitale samenwerkingsomgeving bedrijven tot een aantrekkelijkere werkgever maakt. Dit is het hoogste percentage wereldwijd. Toch geven bedrijven ook aan dat er veel ruimte is voor verbetering. Zo is 33 procent gematigd enthousiast als het gaat om de impact die digitale samenwerking tot nu toe heeft gehad op hun organisatie.