In het Financieel Dagblad stond onlangs een bericht dat de BlackBerry nooit zonder gevaar is. De redacteur reageerde op het nieuws dat de Franse overheid nu toch echt de BlackBerry heeft verboden voor overheidsgebruik omdat haar inlichtingendiensten dit niet veilig genoeg achten. De BlackBerry is een relatief gesloten systeem wat gebruik maakt van een netwerk operating center (NOC). Het feit dat dit NOC in Noord Amerika staat, en dat alle BlackBerry mail door de Amerikaanse inlichtingendiensten kunnen worden bekeken wordt in het artikel ten onrechte gebagatelliseerd. Vanuit het project Echelon kijken de Amerikanen al jaren mee op verschillende vormen van communicatie in Noord Amerika. Je kan er van uitgaan dat alle verkeer die via het BlackBerry NOC loopt, op sleutelwoorden in de gaten wordt gehouden.
Het alternatief is het gebruik van een toestel waarbij de communicatie rechtstreeks van SmartPhone naar mailserver verloopt, zonder tussenkomst van een “man in the middle” (NOC). Er is ruime keuze aan toestellen die op die manier communiceren. Er zijn toestellen op basis van Symbian (Nokia), Windows Mobile (HTC) of de onlangs geïntroduceerde Apple iPhone. Overigens herkent de oplettende lezer het toestel van Wouter Bos op de foto in het artikel als een Qtek, en geen BlackBerry. De Tweede kamer leden gebruiken namelijk Windows Mobile toestellen, net zoals de collega’s in Frankrijk en andere Europese landen.
Ook de Franse overheid stelt dat er genoeg alternatieven zijn, die bovendien beter beveiligd kunnen worden. Want in tegenstelling tot BlackBerry is Windows Mobile een open systeem waaraan additionele software kan worden toegevoegd om bijvoorbeeld de beveiliging op een hoger plan te trekken. Jammer dat het Financieel Dagblad dat niet heeft genoemd.
Alex Bausch,
Directeur VeiligMobiel.com
het ziet ernaar uit dat een gedeelte van de overheid beveiligingsrisico’s die de BlackBerry met zich meebrengt serieuzer neemt (op defensie na dan:). Maar het is juist de industrie die in het verleden harde lessen heeft geleerd van ‘aftappen’ van informatie. Dit hebben oa Airbus en Siemens aan den lijve mogen ondervinden.