De VROM-inspectie heeft in overleg met ICT~Office haar beleid gewijzigd rond het grensoverschrijdend transport van elektr(on)ische apparaten. De belangrijkste wijziging is dat garantiegoederen, of goederen ter reparatie, niet langer worden beschouwd als afval, indien deze worden geretourneerd en hergebruikt voor het oorspronkelijke doel.
Vóór deze beleidswijziging beschouwde de VROM-inspectie garantiegoederen als afval, wanneer deze binnen de garantietermijn defect raakten. Het gevolg daarvan was dat bedrijven die defecte apparaten lieten repareren in het buitenland, moesten voldoen aan de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA). Dit bracht veel administratieve verplichtingen met zich mee.
Voorwaarden
In de nieuwe situatie zijn elektr(on)ische apparaten niet langer afval, indien deze worden geretourneerd naar de producent of naar reparatiecentra om te worden hergebruikt voor het oorspronkelijke doel. De EVOA is niet langer van toepassing op dergelijke grensoverschrijdende transporten. Wel gelden hierbij twee voorwaarden:
1. de apparaten moeten zodanig zijn verpakt dat er geen schade ontstaat tijdens het transport
2. de transporteur dient documentatie bij zich te hebben, waaruit blijkt dat de apparatuur op de plaats van bestemming wordt gerepareerd voor hergebruik voor het oorspronkelijke doel.
Europees
De beleidswijziging geldt voor alle EU-lidstaten. De Nederlandse fabrikanten en importeurs hebben hierover via ICT~Office een brief ontvangen van de VROM-inspectie.