Als de marketing afdeling nu eens 6 maanden vooruit gedetailleerd bepaalt wat ze wil, is een succesvolle BI implementatie gegarandeerd!
Helaas is het onmogelijk voor een marketing afdeling zover en zo gedetailleerd te plannen, omdat de markt of de klantwens of de concurrentie zich helaas niet aan die planning zal houden.
Dit betekent dat de ondersteuning van marketing tevens niet zover vooruit te plannen is, en er dus van een IT afdeling een bijna identieke flexibiliteit verwacht wordt.
Vooral bij de Business Intelligence kant van IT is flexibiliteit noodzakelijk. Het product van BI is namelijk het bloed van elke marketing afdeling, INFORMATIE.
Om die reden wordt er al decennia lang gezocht naar oplossingen om de kloof tussen marketing en IT te verkleinen. Veelal door te zoeken naar IT medewerkers met marketing kennis of marketing medewerkers met IT kennis of betere communicatie tussen de beide afdelingen of …..
Maar het probleem zit volgens mij helemaal niet in de medewerker, het zit in de aansturing!
Een marketing directeur gaat naar huis met een leuke bonus als de omzet omhoog gegaan is of de klanttevredenheid is toegenomen. De IT directeur kan een nieuwe boot kopen als hij kan aantonen dat zijn afdeling alles binnen de vooraf gestelde tijd en het beschikbare budget heeft opgeleverd.
Beide doelstelling zijn helaas vaak conflicterend.
Omdat elke medewerker graag een schouderklopje of salarisverhoging tegemoet ziet aan het eind van ieder jaar, zal hij of zij zorgen dat zijn baas succesvol is in het behalen van zijn of haar doelstellingen.
Het maakt dus niet uit of we ITers vinden die verstand van marketing hebben of andersom marketeers met IT kennis Ze zullen altijd gewenst gedrag gaan vertonen en dus hun baas succesvol maken.
Wordt het daarom niet tijd dat de IT directeur zijn boot kan aanschaffen als hij kan aantonen dat de inzet van zijn afdeling klanttevredenheid en omzet heeft verhoogd? Wordt het niet eens tijd dat de marketing directeur het roer van IT overneemt.
Naast andere aansturing van IT, kan marketing dan nooit meer klagen dat ze hun werk niet kunnen doen omdat IT nooit levert wat ze nodig hebben.
Hoe dan ook, weg met de IT directeur!
Ik verheug me meer op een leven als IT directeur zonder die marketeers. En trouwens, helemaal zonder medewerkers op andere afdelingen. Niemand snapt dat IT gewoon een andere dynamiek heeft. Toch?
Onlangs las ik een anekdote, over de haven van Monaco, waar allerlei luxe jachten schijnen te liggen. Zegt X tegen Y: “daar liggen de boten van alle rijke bankiers”. Antwoord van Y: “waar liggen de boten van hun klanten”.Carel gunt de marketeer ook een boot begrijp ik.
De hoogste tijd om op direktieniveau de CIO z’n plaats nu echt te laten innemen. Business driven en gebruik makend van actuele bedrijfsinformatie vanuit het bedrijf en haar omgeving, ondersteund door business analisten en informatiedienstverleners.
Ook een tijd als marketing directeur zonder medewerkers lijkt me geweldig,…… en ja met boot 🙂
Elke marketing afdeling zou It-er’s in dienst moeten hebben.En wel iamand die:a. heel flexible is.b. bestendig is tegen al die mensen aan zijn/haar bureau met vragen. Dus nee kunnen zeggen!!c. De vraag van de marketeer kan vertalen in wat ze nou eigenlijk ECHT willen en daar vervolgens een oplossing voor implementeren.d. Terugkomende vragen in een rapport gieten.De meeste IT-ers willen door hun luie aard zichzelf zo min mogelijk werk verschaffen, dus proberen ze zaken voor de langere termijn te automatisen. Zo’n instelling past niet echt op een marketingafdeling. Oplossingen hebben vaak slechts een levensduur van enkele maanden.Enne… liever geen manager, zie jezelf als eigen IT ondernemer en zie de marketeers als je klanten.
ik moet er niet aan denken dat de IT directeur opeens meent van Marketing verstand te hebben of vice versa. Laat beiden zich met hun vak bezighouden. Het probleem zit ‘m in de verticale aansturing: ieder heeft daardoor zijn eigen doelstellingen. Door doelstellingen te creeren die er voor zorgen dat de twee niet buiten elkaar kunnen, en daar ook gezamenlijk verantwoordelijk voor zijn, wordt het leven een stuk eenvoudiger…
Even snel 2 reacties vanaf een mooie rustige heuvel in Frankrijk.1) ITers op een marketing afdeling aannemen klinkt leuk maar helaas heeft geen enkele afdeling onbeperkt ruimte om mensen aan te nemen en zal de marketing afdeling, indien voor de keuze toch liever een marketeer dan een vreemde eend, ITer, in zijn geleeren aannemen.En waar vindt je trouwens een ITer die flexibel is, nee kan zeggen tegen Marketeers (toch meestal budgethouder). En mijn ervaring is dat een marketeer bij het woord NEE op zoek gaat naar iemand die JA zegt.2) Een IT directeur met marketing kennis of vice versa is inderdaad niet echt een wensdroom. Een directeur met bestuurscapaciteiten, leiderschap en vertrouwen in zijn team wat betreft inhoudelijke kennis is mijn wensdroom. Zelfs een IT directeur met IT kennis houdt zich met de verkeerde dingen bezig. Een directeur is de oppermanager en is er alleen om zijn werknemers in staat te stellen optimaal hun vakinhoudelijke kennis en kunde te gebruiken.