Team Delft, winnaar van de Nederlandse finale van Microsofts programmeerwedstrijd Imagine Cup, maakt zich klaar voor de wereldwijde finale in Zuid-Korea. Het team heeft de afgelopen drie weken hard gewerkt om in de top 6 terecht te komen.
Inmiddels weten Jan Drenthen en de rest van team Delft ook hoe een deel van de concurrentie eruit zal zien in Zuid-Korea. Het team heeft een programma gemaakt waarmee kinderen uit verschillende landen door middel van icoontaal met elkaar kunnen communiceren. Tijdens een bijeenkomst in Second Life werden ook de presentaties van een aantal andere deelnemers getoond. "Ik denk dat we zeker hard moeten werken om een kans te maken", zegt Drenthen.
Dat team Delft de Nederlandse finale won, was voor Drenthen een kleine verrassing. "Onze grootste concurrent was het Utrechtse team. Technisch waren zij beter, maar wij hadden een beter idee. Ik twijfelde daarom of we zouden winnen". Na de finale heeft team Delft een vergadering met mensen van Microsoft Nederland gehad over de verdere ontwikkeling van de applicatie. "We hebben besloten de icoontaal meer naar voren te laten komen".
Het team heeft deze week nog tentamenweek, maar kan daarna hard aan de slag. De komende weken gaan de ontwikkelaars filmen op een basisschool om te kijken hoe kinderen met een icoontaal werken. Er moet ook op het vlak van de applicatie zelf nog veel gebeuren. Zo wordt het programma nog verder ontwikkeld en wordt er aandacht besteed aan de virtual classrooms. "Daar is de vorige keer niet naar gekeken en dat staat alleen nog op papier. Dat is nog redelijk veel werk".
Eén van de teamleden, Yousef El-Dardiry, vertrekt volgende week naar het buitenland om daar stage te lopen. Hij werkt daarom op afstand mee aan het project. Het team is dat echter gewend. Het afgelopen jaar zijn ook twee andere teamleden een aantal maanden in het buitenland geweest. Drenthen: "En werken op afstand gaat heel gemakkelijk".
IConnect van de TU Delft
Een chatapplicatie voor jonge kinderen. Omdat deze kinderen nog niet kunnen schrijven kunnen ze met elkaar praten door middel van icoontaal. Ook kunnen ze spelletjes met elkaar spelen.