Het invoeren van business intelligence-oplossingen bij banken gaat vaak niet volgens plan. Bijna de helft van de bankdirecteuren wijt dit aan hun huidige it-infrastructuur.
Financiële instellingen halen vaak niet hun doelstellingen voor de implementatie van business intelligence (bi) oplossingen. Toch vinden ze verbetering van klantinformatiesystemen belangrijk om zich te onderscheiden van andere banken.
Onderzoek van SAP toont dat niet meer dan een magere 20 procent van de banken klantgegevens regelmatig analyseert. In 2003 verwachtte een meerderheid van 57 procent dat dit percentage omstreeks 2007 aanzienlijk groter zou zijn. Bijna de helft van de bankdirecteuren zegt dat hun huidige ict-infrastructuur een belangrijke oorzaak is van het niet implementeren van bi-oplossingen. In 2004 werd dit door slechts een op de drie bankmanagers als reden opgevoerd.
Voor het invoeren van business intelligence willen volgens het onderzoek de meeste banken zowel interne systemen als standaardsoftware gebruiken. De komende jaren verwachten ze echter dat er vooral meer in standaardsoftware wordt geïnvesteerd.