Vrijwel alle leveranciers van oplossingen voor business intelligence (bi) melden een aanzienlijke toename van de verkoopcijfers. Onderzoek toont aan dat het aantal zakelijke gebruikers van de software nog wel achterblijft.
In 2006 groeide de markt voor bi-oplossingen met 11,5 procent. Tegenwoordig bedraagt de omzet wereldwijd een slordige 6,25 miljard dollar (4,7 miljard euro). Dat becijferde onderzoeksbureau IDC. Van de vijf grootste leveranciers van business intelligence software (zie onderstaande lijst) groeide de bi-tak van Microsoft met 28,1 procent het snelst. Ook bij SAS was een aanzienlijke toename van de bi-verkoop zichtbaar: 16,6 procent.
De tien grootste bi-leveranciers hadden in 2006 bij elkaar een marktaandeel van 61,5 procent. Dat dit ruim twee procentpunten minder is dan het jaar daar voor, is te wijten aan de opmars van nieuwe leveranciers. Ook bij hen zit de groei er namelijk goed in. Zo verdubbelde QlikTech op een paar procentpunten na zijn jaaromzet en nam de omzet van concurrent Panorama in 2006 toe met 67 procent.
IDC verwacht dat de markt van business intelligence-oplossingen vanaf 2009 een nog grotere vlucht zal nemen. De onderzoekers baseren dit op een verwachte marktcyclus die begon in 2005 en na vier jaar maximale groei laat zien. Het onderzoeksbureau weet echter nog niet of de groei zich vooral zal voordoen in de omzet van de leveranciers of in het aantal bedrijven dat de software toepast. Vooralsnog is het voornamelijk de omzet die toeneemt. Uit het onderzoek blijkt nog geen significante toename van het aantal zakelijke gebruikers in 2006.
Het is de vraag of concurrentie op prijs zal opwegen tegen de toenemende ontwikkelingskosten van bi-producten. Het ontwikkelen van de software is namelijk een kostbare aangelegenheid geworden, nu meer gegevens voor steeds meer gebruikers inzichtelijk moeten worden gemaakt.
Bedrijven gebruiken business intelligence volgens IDC vooral om hun performance management te verbeteren en, zij het in mindere mate, om te voldoen aan interne en externe regels en procedures (compliance). Onder performance management vallen toepassingen voor de besluitvorming en bedrijfsrapportages, waarmee de efficiëntie kan worden vergroot en kosten en risico's juist kunnen worden verminderd. Bedrijven kijken ermee naar interne informatie, analyseren relevante trends en kunnen ermee diverse what-if scenario's nalopen.
Omzet 2006 (USD) |
Marktaandeel 2006 |
Groei 2005-2006 |
|
Business Objects | 894 miljoen | 14,3% | 7,0% |
SAS | 679 miljoen | 10,9% | 16,6% |
Cognos | 622 miljoen | 10,0% | 9,8% |
Hyperion/Oracle | 529 miljoen | 8,5% | * |
Microsoft | 480 miljoen | 7,7% | 28,1% |
*= Hyperion groeide 12,3% en Oracle groeide 11,7% t.o.v. 2005
Bron: IDC rapport "Worldwide Business Intelligence Tools 2006 Vendor Shares"
“Onderzoek toont aan dat het aantal zakelijke gebruikers van de software nog wel achterblijft.” & “Uit het onderzoek blijkt nog geen significante toename van het aantal zakelijke gebruikers in 2006.”
Dit is in mijn ogen een vreemde toevoeging… Zelfs in 2006 zagen wij al een grote toename aan nieuwe BI-initatieven. Het huidige jaar is dat explosief toegenomen. Uit het artikel zou je moeten opmaken dat vooral bestaande gebruikers (nog) meer geld uitgeven aan BI software dan voorheen…. ofwel, die groep gebruikers bekostigt die sterke groei?
Wellicht dat dit de situatie is voor de wereldwijde markt, maar mijn gevoel over de Nederlandse markt zegt dat juist het aantal zakelijke gebruikers en organisaties die BI software kopen/gebruiken aan het toenemen is. En dat bovendien de kosten voor de software aan het dalen zijn. Niet voor niets zien we dat ook kleinere organisaties met BI aan de slag willen en kunnen!