Laatst gaf marktonderzoekbureau GfK een seminar over Modern Retailing. Mijn verwachtingen waren hoog gespannen door een keur aan sprekers. Variërend van de ervaren rot Hans van Breukhoven van de Free Record Shop tot de uitgekiende nieuwkomer Daniel Ropers van Bol.com. Opvallend was de conclusie van die middag dat Modern Retailing niet zonder internet kan. Een magere conclusie omdat ik dat al in 1995 bij de komst van Euronet en Worldonline en Planet en XS4ALL wist.
Klaarblijkelijk hebben megatrends tien jaar nodig om door te breken. Dit geeft mogelijkheden voor echte ondernemers. Ondernemers die gebruik maken van de blinde vlekken bij de traditionele handel. Zo'n braakliggend gebied geeft ook ruimte aan vele nieuwkomers zoals strateeg Ropers van Bol.com, maar ook de opportunist Coronel die vanuit de autoracerij snel diverse webwinkels is gaan exploiteren. Opvallend is dat Ropers zijn omzet weet te verdubbelen in een markt die door traditionele boekwinkels wordt beheerst met niets minder dan verticale prijsbinding die door de overheid gehandhaafd wordt. Een knap staaltje van doorzettingsvermogen en strategisch inzicht met e-tailing als DNA.
In de it-markt is de ontwikkeling te vergelijken met die van de boeken. Echter wordt de verticale prijsbinding hier niet gesanctioneerd door de overheid, maar door de merkfabrikanten die de traditionele retailers andere en veel gunstigere condities verschaffen dan de overige aanbieders. Dit is niet alleen een Nederlands trekje, maar een praktijk die zich ook in andere landen voordoet, zelfs in Amerika. Doordat de traditionele retailers internet niet zagen, ontstonden er kansen voor nieuwkomers. Kijk maar eens op een willekeurige vergelijkingssite en zoek naar een monitor of notebook. Je treft hier vele nieuwe aanbieders. Merkfabrikanten proberen het traditionele kanaal nog steeds te beschermen. Vele markten vervagen en schuiven in elkaar over. Ik vraag me af hoelang fabrikanten dit kunnen volhouden.
Uiteindelijk zal e-tailing niets anders zijn als retailing, maar dan virtueel. Met een aantal voordelen zoals de verkoop van kleine aantallen van een bijna oneindig assortiment en niet geremd door fysieke ruimte. E-tailing en retailing zullen op den duur in elkaar opgaan wanneer de traditionele aanbieders het internet volledig gaan benutten, of ook omgekeerd, de e-tailers winkels gaan openen om hun merkbeleving en aanbod in de echte wereld fysiek uit te dragen en te tonen. Kijk maar naar de retailplannen van Dell en hoe Apple zijn winkels inzet naast zijn web-only iTunes.
Bij retailing en e-tailing gelden uiteindelijk dezelfde regels; je hoeft niet de eerste te zijn, maar wel uniek, met een sterk imago dat onderscheidend is ten opzichte van andere aanbieders in de markt. Tot in de-tail.
Eddy Gans
Directeur bij Misco