Miljoenen mensen in 26 landen geloven dat ze door het drinken van gefermenteerde melk met goede bacteriën langer en gezonder zullen leven. Yakult noemt zijn snel groeiende afzetmarkt, de probiotische markt. Het drankje bevat een gezondheidsbevorderend micro-organisme dat de darmwerking en de weerstand van de mens bevordert.
Net als iedere andere producent wilde Yakult weten hoe consumenten reageren op promoties en advertenties, om zo de verkoop van het drankje in Nederland te stimuleren. Probleem daarbij was dat in Nederland de productgerelateerde data in verschillende formaten werden verzameld en opgeslagen.
Zo gebruikt Yakult gescande data van supermarkten die door ACNielsen worden verzorgd in een eigen formaat. Met deze data worden de verkopen afgezet tegen die van concurrenten. Daarnaast worden er data vergaard uit de eigen opslagcentra van waaruit producten naar de Nederlandse distributiecentra worden verscheept. Data uit consumentenpanels worden door onderzoeksbureaus vergaard en er komen nog gegevens uit andere bronnen. Het is een immens karwei om al deze data te combineren in Excel. Er werd dus werd gezocht naar een manier om de informatie te integreren en de analyses en rapporten te verbeteren.
Winkelwagentje
Yakult schafte DecisionSite van Spotfire aan, waar de beschikbare data in geladen worden. Het pakket helpt onder meer de salesmanager inzicht te geven in de klanten van Yakult en de promoties die de consumenten ervan moet overtuigen om de zeven flesjes gefermenteerde melk in hun winkelwagentje te zetten. Met behulp van grafieken en kaarten van Nederland is snel inzicht te krijgen in verkoopcijfers. Het is zelfs mogelijk om deze cijfers uit te splitsen naar mannen of vrouwen en naar klanten die de normale variant of juist de light-versie kopen. "Onze communicatie naar de klant is verbeterd", laat Yakult weten.