De verkoop van de jongste professionele producten van Microsoft loopt redelijk. Windows Vista wordt vooral verkocht in combinatie met Office 2007. De belangstelling voor Exchange 2007 is wel groot, omdat daar meteen de (mobiele) vruchten van kunnen worden geplukt.
Robert Cornelisse van Microsoft-partner Sogeti vertelt dat zijn bedrijf zelf geen licenties verkoopt van Microsoft-producten, maar aan de hand van de projecten die het bedrijf doet (advies, implementatie, testen) een goed beeld van de markt heeft. De solution manager infrastuctuur services van Sogeti ziet een nadrukkelijke band tussen Vista en Office 2007. "Er zijn vrijwel geen bedrijven die alleen overgaan op het nieuwe desktop besturingssysteem en verder alles bij het oude laten. Een migratie naar Vista zonder een upgrade naar Office 2007 komt nauwelijks voor. Wij zijn nu bijvoorbeeld actief bij een klant die migreert naar Office XP; ze zitten nog op Office 2000. Ze gebruiken al wel Windows XP en dat blijft zo. Organisaties doen rustig aan met migraties. Geen 'big bang' van Windows XP met Office 2000 naar Vista met Office 2007 bijvoorbeeld."
Cornelisse zegt dat de belangstelling voor Exchange 2007 daarentegen wel behoorlijk groot is. "Maar dat komt doordat het een server-systeem is, en die worden doorgaans toch al sneller opgewaardeerd dan desktop-systemen. Bedrijven hebben de neiging hun servers wel actueel te houden, maar zijn terughoudend bij de werkpleksystemen." Hij voegt eraan toe dat gebruikers ook meteen voordeel hebben van Exchange 2007. Vooral de integratie in mobiele communicatie is een pluspunt. "Het is dan bijvoorbeeld mogelijk om via een mobiele telefoon e-mails voorgelezen te krijgen. Bovendien kun je dan een antwoord in spraak formuleren met de mobiele telefoon. Exchange 2007 zorgt er dan voor dat het antwoord in e-mailvorm bij de betrokkene terecht komt. Deze eigenschap trekt veel organisaties aan."
Complete gids
Suzette Oskam, business unit manager software bij distributeur Ingram Micro, ziet eveneens een toegenomen belangstelling voor combinaties van producten die tot een oplossing leiden. "Naast de ‘losse verkoop' zien we steeds meer toepasbaarheid in de verschillende oplossingen, zoals ons Working-out-of-office-concept. De toegang tot data, vanuit ieder willekeurig apparaat op ieder willekeurig tijdstip, wordt namelijk steeds belangrijker in de huidige manier van werken." Hiertoe heeft Ingram Micro overigens onlangs een overeenkomst gesloten met T-Mobile. Oskams opmerking verwijst eveneens naar de belangstelling voor Exchange 2007.
Oskam ziet ook wel een 'positieve groei' in de verkoop van Vista en Office 2007. "Zowel in retailboxen, oem als in verschillende licentievormen. Bij de introductie van Windows Vista en Office 2007 hebben we een complete gids uitgegeven met daarin alle ins & outs van deze nieuwe producten onder de naam 'Het nieuwe werken'. Die is onlangs opgevolgd door de nieuwe gids 'Kijk verder, Ga verder, Kom verder', waarin we ons productportfolio laten zien en aangeven wat de up- en crosssell-mogelijkheden zijn op basis van onder andere Windows Vista. Daarin komen de thema's naar voren die Microsoft zelf aanhaalt: muziek, digitale herinneringen, tv & film, gaming, communicatie en personal productivity. De campagne duurt drie maanden en resellers krijgen niet alleen scherpe aanbiedingen, maar kunnen ook in aanmerking komen voor Vista Ready gadgets."
40 miljoen
Volgens Peter Vermeulen, analist bij IDC-Benelux, loopt de verkoop van Vista op dit moment niet harder dan destijds de introductie van diens voorganger Windows XP. Hij verwacht dat het aantal overstappers stijgt als de eerste service pack is vrijgegeven.
Microsoft Nederland meldt geen aparte cijfers te verschaffen over de verkoop van afzonderlijke producten. Half mei vertelde Bill Gates op de Winhec-conferentie dat tot dan toe 40 miljoen Vista-exemplaren waren verkocht en dat dit boven verwachting was. Critici wijzen erop dat het overgrote deel daarvan is toe te schrijven aan nieuw verkochte pc's en notebooks.
Uit een herhaald onderzoek van de Amerikaanse systeemintegrator CDW en Walker Information for IT Services blijkt dat ongeveer dertig procent van de ondervraagde bedrijven Vista gebruikt of evalueert. Dat is acht procent meer dan de eerste studie in november 2006. De zorgen over de hardware-eisen om Vista te kunnen draaien, zijn in die periode met 9 procent gestegen tot 37 procent. De groep die zich afvraagt welke voordelen Vista brengt, steeg met 6 procent naar 38 procent. Toch wegen de voordelen zwaarder dan de nadelen, meldt CDW. Het belangrijkste voordeel is de toegenomen beveiliging, vindt 78 procent.