Dankzij een importscript van de TU Delft kunnen nu technisch getekende objecten in Second Life worden geïmporteerd. Het script kan nog geen textures en gedrag importeren, maar daar wordt aan gewerkt.
Bart Roeffen, de ontwerper van het script: "De Second Life Research Group van de Technische Universiteit Delft heeft een Maya script (MEL) ontwikkeld dat het mogelijk maakt om 3D-modellen om te zetten in een tekstbestand dat kan worden gelezen door de 'Offline Builder' van Thraxis Epsilon. Ook heeft collega Alexander Hofstede het script onlangs geport naar 3DS Max. Het script kan een behoorlijke tijdreductie betekenen en maakt het creëren van complexe vormen gemakkelijker. Omdat Second Life 'prims' vele beperkingen hebben (qua geometrische vorm, positie en afmetingen), zal het script echter geen kant en klare oplossing bieden. Een voorbeeld hiervan is dat SL-prims een maximum grootte hebben en dat bij een te groot object moet worden besloten hoe deze het best kan worden verdeeld in kleinere objecten."
De onderzoeksgroep bekijkt momenteel hoe textures in Second Life kunnen worden geïmporteerd. Gedrag wordt rechtstreeks in Second Life geprogrammeerd. Ook wordt gewerkt aan importeerroutines voor andere pakketten zoals AutoCAD. De TU Delft stelt het script nog niet ter beschikking aan de Second Life gemeenschap. Roeffen: "Met de TU Delft is afgesproken dat wij de converter in ieder geval tot September 2007 in eigen beheer houden. Wij zullen de routine verder ontwikkelen en gebruiksklaar maken."
De TU Delft heeft in het voorjaar van 2007 in Second Life twee eilanden gekocht. Deze worden op dit moment ingericht. Het is de bedoeling dat deze eilanden bij de opening van het collegejaar in september worden opengesteld voor het publiek.
Prachtig ! Eindelijk kan men zonder lag en storing bouwen en ontwerpen.
Maar…. waar haal ik die importeerfunctie ?
Volgens mij is dit al aanwezig.
Dus doe nou niet net of jullie het wiel hebben uitgevonden