Wanneer er onderzoek gedaan wordt naar focusgebieden van de it-afdeling, staat security bijna altijd in de top drie. Terwijl andere zaken grondig aangepakt worden, blijft security echter vaak alleen een veel voorkomend ‘gespreksonderwerp’. Bijna alle bedrijven hebben wel een soort antivirustoepassing geïmplementeerd, maar voor het gros van de bedrijven blijft het daar helaas bij.
Praktisch elk bedrijf met 50 of meer werknemers heeft antivirussoftware geïnstalleerd. Bij de meeste bedrijven is dit McAfee. Hoewel het marktaandeel van deze leverancier ten opzichte van 2006 licht is gedaald tot 44 procent, blijft McAfee toch met afstand de marktleider. De nummer twee op antivirusgebied is Symantec, met een marktaandeel van 23,5 procent. Ook diens positie is stabiel. De top drie wordt gecompleteerd door Sophos (12,3 procent).
Firewall
Binnen de firewall-toepassingen wordt onderscheid gemaakt tussen hard- en softwarematige firewalls. Vijftien procent van de bedrijven zag medio 2006 de hardwarematige firewall als de voornaamste firewalltoepassing en circa 22 procent vond de geïnstalleerde softwarematige firewall de belangrijkste security-toepassing. In april 2007 is het marktaandeel van de softwarematige firewall toegenomen tot circa 25 procent. Dit security-marktsegment wordt gedomineerd door Microsoft; ongeveer eenderde van de markt maakt gebruik van de Microsoft-firewall. Andere belangrijke leveranciers zijn Check Point, Novell en Symantec.
Content security
Naast de basis security-toepassingen zoals antivirus en firewalls, die vooral gericht zijn op 'ongewenste' virussen en binnendringers, kan er ook behoefte zijn aan content-beveiliging. Deze kan zowel gericht zijn op ‘indringers' als op ‘interne', eigen medewerkers. Dergelijke security-toepassingen worden echter nog maar in geringe mate ‘bedrijfbreed' gebruikt: circa 6,4 procent in april 2007. Dit betekent dat slechts 1 op de 15 bedrijven met 50 of meer werknemers gebruik maakt van content security-software. Ten opzichte van 2006 is er echter wel sprake van een verbetering. Medio 2006 was dit marktaandeel circa 5 procent, met NetIQ als belangrijkste leverancier van content security-software. De marktaandeel van NetIQ is toegenomen van 22 procent in 2006 naar circa 30 procent in 2007. Andere belangrijke spelers zijn GFI, Websense, Trend Micro en McAfee.
Alfred den Besten
Managing partner MarketCap