Central Point is een e-business reseller die 65 procent van zijn omzet uit het mkb haalt, een kwart via de consumentenmarkt en 10 procent uit de grote accounts. In Amstelveen werken achttien mensen. CRN voelt mede-eigenaar Sebastiaan Hooft eens flink aan de tand.
1 Wat weet je nu wat je vijf jaar geleden nog niet wist?
"Met Central Point doen we al vijf jaar hetzelfde: online verkopen", begint Hooft. "We wisten toen al dat het mkb via internet zou gaan inkopen, maar niet dat het zo hard zou gaan."
2 Welk merk zit niet in jullie portfolio maar zou je wel graag willen hebben?
"Dell", zegt Hooft resoluut. "Dat is het enige grote merk dat bij ons ontbreekt. Wij hebben in de ict-markt een groot online bereik, maar Dell is met afstand de nummer één. Daarnaast hebben ze een online tool waarmee ze computers op maat kunnen leveren. Momenteel kunnen dealers dergelijke configuraties alleen bij HP bestellen, dus dat zou een welkome aanvulling zijn."
3 Waar verdien je meer aan: HP of Lenovo/IBM?
Hooft denkt even na. "Dan toch maar HP. Lenovo is erg belangrijk voor ons en we hebben een groter marktaandeel Lenovo dan menig concurrent, maar HP heeft een zeer uitgekiend portfolio. Daarnaast zoekt HP heel sterk naar partnerships met partijen die de bijzaken bij hun portfolio kunnen leveren."
4 Toegevoegde waarde of volume?
"Wij kiezen voor volume, al kun je met volume ook veel waarde toevoegen. Het klinkt misschien eenvoudig, maar het is echt een enorme klus om al die opdrachten te verwerken. Ik denk dan ook dat e-commerce en toegevoegde waarde complementair aan elkaar zijn. Onze toegevoegde waarde is snel en betrouwbaar voordelige hardware leveren."
5 Online verkopen of sales pitch bij de klant?
Hooft maakt een gebaar dat dit antwoord voor zich spreekt: "We zijn een online reseller… Het is onze taak iemand op internet naar ons toe te loodsen. Een prachtig systeem is dan ook dat geïnteresseerde kopers op sites van fabrikanten direct naar hetzelfde product op onze site doorgesluisd worden."
6 Hoe belangrijk zijn onderscheidingen à la een CRN Channel Award?
"Binnen de branche hebben onze twee nominaties voor een Channel Award ons op de kaart gezet", zegt de Central Point-oprichter trots. "Als je genomineerd wordt of wint, willen partijen ineens graag met je praten."
7 Snelle jongen of doordacht zakenman?
Van deze vraagt schrikt Hooft nogal. "Uhh", mompelt hij. "We zijn conservatief en innovatief en een handelsonderneming die slim gebruikmaakt van e-business. We sturen aan op klanttevredenheid en niet op omzet of marge; daar past een doordacht zakenman beter bij."
8 Komt je opleiding je van pas in je huidige functie?
"Welke opleiding?" vraagt Hooft quasi-nonchalant. "Zo doordacht als ik onderneem, zo roekeloos heb ik mijn studie doorlopen. De elementen uit de economieles van het middelbaar onderwijs vond ik achterhaald, maar die vier p's (prijs, product, plaats en promotie) werken echt! Op het HBO verkocht ik al computers aan mijn medestudenten. Toen zat het er al in, waarschijnlijk zal het er nooit uitgaan."
9 Wat doe je over vijf jaar of waar zien we je terug?
"Tjonge, daar heb ik nog nooit zo over nagedacht. Ik kan mooie dingen over witte stranden bedenken, maar na drie dagen vakantie verveel ik me al en probeer ik een marketingplan te bedenken voor de plaatselijke ijsboer. Ik blijf ondernemen en blijf ook in de massa zitten. Er moet een hoge omloopsnelheid in de producten zitten en de funfactor moet wel aanwezig zijn."
10 Maserati of Smart?
"Daar is maar één antwoord op: Maserati! Ik heb er een en ik zit ook in het bestuur van de Maserati-club. Als internetondernemer hoef ik weinig naar klanten toe, dus maak ik weinig kilometers, maar de kilometers die ik maak, rijd ik met heel veel lol. Onze mensen gaan echter met onze Smarts of Polo's naar klanten toe en ook deze merken zijn van hoogwaardige kwaliteit en snel."