Veel bedrijven ondervinden problemen bij de implementatie van business intelligence (bi). Bovendien gebruiken ze bi vaak verkeerd, waardoor het niet leidt tot een omzetstijging of kostenvermindering.
Het blijkt niet eenvoudig om als bedrijf een oplossing voor business intelligence (bi) succesvol in te voeren. Dat zegt onafhankelijk adviseur Carel Meijer aan de vooravond van de lancering van Computables vernieuwde topic site Business Intelligence.
"Je hoort relatief weinig over mislukte bi-projecten, maar ze komen veel vaker voor dan je denkt. Zo heeft een middelgrote Nederlandse onderneming 3,5 jaar gewerkt aan de implementatie van bi, maar gaat nu bijna helemaal vanaf scratch beginnen. En een van de grote financiële instellingen ondervindt enorme problemen met zijn bestaande omgeving", vertelt Meijer.
Eerder meldde Computable al dat veel financiële instellingen ontevreden zijn over de invoering van business intelligence-oplossingen. Ook nieuw onderzoek in Engeland toont dat maar 54 procent van de ict-managers vindt dat verwachtingen zijn gehaald of overtroffen. Meijer verwacht dat banken, verzekeraars en andere stabiele omgevingen bi juist gemakkelijker kunnen invoeren dan bijvoorbeeld telecom- en internetbedrijven.
"Die snelle nieuwe markten falen big time! Een goede bi-implementatie heeft gedegen begrip van bestaande bedrijfsprocessen en een stabiele managementomgeving nodig. In de telecom- en internetsectoren heb je dat vaak niet", proclameert hij.
"Het hangt er wel vanaf hoe je ‘succes' definieert. Succes kan betekenen dat de technische implementatie binnen de afgesproken tijd en budget gebeurt. Maar het is natuurlijk belangrijker dat bi tot meer omzet en een hogere efficiëntie leidt."
Dat doet het volgens Meijer nog bijna nooit. "Ict-afdelingen werken vaak op de oude manier: ik ga bouwen wat jij me opdraagt en er mag tussentijds niks veranderen ook al krijg je door voortschrijdend inzicht andere of extra wensen."
Opgeleverde systemen worden ook verkeerd gebruikt. Meijer: "Veel organisaties kunnen niet overweg met de informatie uit hun bi-systeem. Marketingmedewerkers die aan de hand van datagedreven profielen wel meten wat ze doen, maar vervolgens hun processen niet aanpassen."
Online
Op de vernieuwde topic site Business Intelligence staan meer artikelen, relevante links en een weblog van Carel Meijer en andere leden van het bi-expertteam.
De oude manier van werken van ICT-afdelingen wordt wel erg zwart neergezet.
Andere wensen en eisen door voortschrijdend inzicht zijn prima. Dat daarmee het kostenplaatje verandert, en eerdere investeringen onnodig worden en nieuwe investeringen noodzakelijk zijn, dat is iets dat even over het hoofd gezien wordt.
Meer communicatie en betrokkenheid van mensen die het moeten gebruiken, betalen en ontwikkelen zou zeer waarschijnlijk een oplossing zijn om het gehele proces soepeler te laten verlopen en daarmee uiteindelijk ook de kosten omlaag en de snelheid van invoering omhoog.
Een goede BI-implementatie is een kwestie van een goede partner met verstand van zaken. Nog te veel wordt BI vanuit een technologiekeuze geplementeerd, terwijl de bedrijfsprocessen leidend zijn. BI is resultaatgericht te implementeren binnen 3 maanden. De business wil resultaat en de it wil kwaliteit en procesoptimalisatie – beide kunnen tegenwoordig prima worden ondersteund in deze vereisten.
Met grote verbazing heb ik dit artikel gelezen.
De conclusies in het artikel worden ondersteund door verkeerd cijfermateriaal; niet de it-manager, maar de business bepaalt de mate van succes van een BI-traject.
De mate van succes van een BI-project voor een it-manager hangt af van traditionele kenmerken (doorlooptijd, budget, inbedding in bestaande architectuur, mate van beheersbaarheid enzovoorts).
Terwijl de business (en daar doen we het allemaal voor) juist geteresseerd is in wat er geleerd kan worden van de resultaten die een bi-project inzichtelijk maakt, hoe hij of zij de besturing kan aanpassen om optimalisatieslagen door te voeren en efficiencyverbeteringen te realiseren. Een goed bi-project maakt strategievorming en -realisatie mogelijk.
Een goede BI-consultant zal zich richten op landing van een project in de business en de in gebruikname ervan in de dagelijkse operatie en minder op de it-kant. De uitspraak van dhr. Meijer: ‘Veel organisaties kunnen niet overweg met de informatie uit hun BI-systeem’ wekt de indruk dat BI door een traditionele it-consultant is geplementeerd en niet door een BI-professional. In dat geval is het niet zo gek dat veel projecten mislukken. BI is namelijk een it-activiteit door de business en geen it-activiteit voor de business.
Hoewel het plaatje hier erg negatief geschetst wordt onderschrijf ik voor een deel wel de grondslag ervan. Veel BI-projecten van de voorgaande jaren hebben niet tot optimale resultaten geleid. Logisch, als je durft te onderkennen dat tot laten we zeggen een jaar geleden BI nog een pionierend karakter kende. Inmiddels is de software beter, is er meer expertise voorhanden en zijn gebruikers op alle niveaus veel beter op de hoogte van de functie die BI heeft. Ook zijn er nu een groot aantal, kwalitatief goede, maar vooral ook gespecialiseerde dienstverleners op het terrein actief. Voorheen waren het vooral de ict-bedrijven die BI ‘erbij’ deden.
Op dit moment, en dat zal ook de komende jaren zo zijn, zie je dat er een groot aantal organisaties is dat de kat uit de boom heeft gekeken en nu serieuze BI-projecten start. De kans van slagen van die projecten schat ik hoog in, want deze organisaties gaan er op een doordachte manier mee om en laten zich veelal door de gespecialiseerde dienstverleners begeleiden. Een andere groep BI-projecten betreft renovatieprojecten. Daar worden de initiatieven die de afgelopen jaren op pioniersachtige manier zijn gerealiseerd geconsolideerd tot daadwerkelijk effectieve BI-toepassingen.
De toekomst voor BI zie ik dan ook zonnig in. Ik verwacht dat we de effectiviteit van BI-toepassingen en daarmee ook de resultaten van BI-projecten steeds beter zullen zien worden. Geholpen door betere en goedkopere software, maar vooral door een beter begrip van BI door management en gebruikers.