Het blijkt dat grotere organisaties niet tevreden zijn met de stand van zaken rond hun informatievoorziening. Echter, de intentie om meer inzicht te krijgen is er. Tweederde van de ondervraagde organisaties verwacht dat ze de komende 2 jaar meer gebruik gaan maken van oplossingen op het gebied van Business Intelligence en Corporate Performance Management voor een verbetering in strategisch management. Dit blijkt uit een in juni verschenen studie van MarketCap, waarvoor ruim 300 interviews onder grotere bedrijven en instellingen zijn gehouden. Deze studie is uitgevoerd in samenwerking met SAS.
Op het gebied van Business Intelligence en Corporate Performance Management liggen nog veel mogelijkheden. Bij 80% van de geïnterviewde organisaties wordt gebruik gemaakt van Business Intelligence en 56% maakt gebruik van Corporate Performance Management. Hoewel 80% een redelijk hoog percentage lijkt, geven veel repondenten aan dat ze niet tevreden zijn met de kwaliteit en de efficiency van de informatievoorziening. Ruim 70% van de respondenten vindt de voorspellende waarde van de informatie niet goed. Slechts circa 19% geeft aan dat ze de efficiency van de informatievoorziening goed vinden en 37% wil de kwaliteit in algemene zin verbeterd zien. Ook al gebruikt men Business Intelligence, inhoudelijk is men nog niet tevreden.
Opvallend is wel, dat er een verschil te bespeuren is als men kijkt naar de groepen respondenten. Respondenten met een IT-gerelateerde functie zijn minder positief over de informatievoorziening, dan respondenten met een meer algemene (Business) functie. Een uitzondering hierop is, wanneer gevraagd wordt naar de mening over aansluiting tussen processen met betrekking tot de informatievoorziening. Hier zijn de respondenten met IT-gerelateerde functies juist meer positief over dan de overige respondenten.
Gebrek aan inzicht komt vooral doordat het geheel van gegevens versnipperd en in verschillende vormen is opgeslagen. Circa 16% heeft gegevens in spreadsheets op verschillende plekken opgeslagen en 31,5% heeft data opgeslagen in databases op verschillende plaatsen. Slechts circa 32% maakt gebruik van datawarehouse, waarbij informatie centraal is opgeslagen. Dus slechts eenderde maakt gebruik van de mogelijkheid om snel en efficiënt toegang tot alle soorten informatie te krijgen. Toch geeft 75% aan dat de bron van informatie bekend is, maar vervolgens geeft bijna de helft van deze groep aan dat ze niet weten wat er met de informatie is gebeurd, voordat ze deze te zien krijgen. Het lijkt erop dat nog veel te vaak strategische beslissingen worden genomen gebaseerd op onvolledige of onbetrouwbare informatie of op basis van informatie waarvan de ‘betrouwbaarheid' niet bekend is. Circa 36% van de respondenten heeft de strategie niet vertaald naar doelen, hetgeen betekend dat resultaten dus niet worden teruggekoppeld.
De ondervraagde organisaties beseffen wel dat inzicht in informatie belangrijk is. Drievierde van de geïnterviewde organisaties geeft aan dat ze een Business Intelligence platform als toekomstperspectief zien. Daarnaast geeft tweederde aan dat ze in de komende twee jaar verwacht meer gebruik te maken van Businesss Intelligence en/of Corporate Performance Management voor strategisch management. Meer concreet: 43% is nu aan het investeren of verwacht dat in de komende 2 jaar te gaan doen.
"We zien dat daadwerkelijke business intelligence niet ophoudt bij het beschikken over rapporten." Aldus Edwin Peters, Manager Business Unit Solutions, SAS Institute. "SAS ziet Business Intelligence als dé manier om inzicht en grip op de organisatie te hebben. Een robuust onderliggend intelligence platform en voorspellende analysekracht stellen organisaties in staat om operationele, tactische en strategische informatie real-time ter beschikking te hebben en tot op de bron terug te herleiden. Om zo beslissingen op alle niveaus en voor allerlei rollen op het juiste moment mogelijk te maken. In bepaalde situaties kan dit zelfs direct zonder menselijk tussenkomen. In onze ogen is dat bedrijfsbrede performance management én sturing."
Over de studie "Business Intelligence & Corporate Performance Management"
(editie juni 2007):
MarketCap voert op continue basis onderzoek en analyse uit naar de toepassingen en ontwikkelingen op gebied van ICT. In juni 2007 heeft MarketCap voor het eerst het onderzoek Business Intelligence en Corporate Performance Management uitgevoerd. Het betreft een zeer uitgebreid en uniek onderzoek waarvoor interviews afgenomen zijn met ruim 300 bedrijven en instellingen verdeeld over verschillende branches en werknemersklassen.