LogicaCMG Telecom Products is na aankoop door een groep privé-investeerders omgevormd tot het nieuwe, zelfstandige bedrijf Acision. De investeerders denken dat de verzelfstandiging betere groeimogelijkheden biedt in de markt van mobile data servies.
LogicaCMG Telecom Products is voor 392 miljoen euro overgenomen door Atlantic Bridge Ventures, een Britse groep privé-investeerders. Het private equity consortium heeft tot nu toe vooral bedrijven opgekocht die zich bezighouden met halfgeleiders, software voor draadloze toepassingen en nanotechnologie.
De telecomdivisie van LogicaCMG herrijst onder de naam Acision als een nieuw, zelfstandig bedrijf met 1700 werknemers in 22 landen. De kernactiviteiten blijven het leveren van producten, technologie en diensten rond sms, multimedia en video messaging, voicemail en mobiel internet. Daarnaast verzorgt het bedrijf betaaloplossingen voor telecomoperators en -providers.
Messaging is de melkkoe. Acision verwerkt ruim de helft van de tekstberichten wereldwijd en bijna alle multimediaberichten. In text messaging gaat wereldwijd 60 miljard euro om. Steven van Zanen heeft als vice-president Marketing van LogicaCMG Telecom Products de overstap gemaakt naar Acision: “Niemand kent ons. Onze klanten verkopen mobiele data services, niet wij. Wij leveren alleen de spullen en de expertise. Wij zijn marktleider in text en multimedia messaging. Om die positie te behouden en uit te breiden, blijven we technologie en producten ontwikkelen en nieuwe vormen van messaging bedenken.”
Groeien
De investeerders willen Acision verder uitbouwen. Kevin Dillon denkt dat de mogelijkheden tot groei ook beter zijn, nu de divisie een zelfstandig bedrijf is geworden. Dillon is al 18 jaar werkzaam in de ict (in 2001 was hij ict-zakenman van het jaar in Ierland) en is partner van Atlantic Bridge Ventures. “Acision beschikt over complete technologie voor messagingdiensten. Bijna alle belangrijke telecombedrijven zijn klant. Ik zie uitstekende mogelijkheden voor groei, nu telecombedrijven momenteel weer volop investeren in nieuwe diensten.”
Van Zanen voorziet voor de komende jaren een bescheiden groei. “Mobiele data wordt steeds belangrijker. Bij sommige telecombedrijven maakt het 40% uit van de omzet. In West-Europa zit niet meer zoveel rek in sms, maar dat geldt niet voor Oost-Europa, India en China. In Europa en Azië zie je bovendien dat steeds meer telecombedrijven onderscheidende diensten willen aanbieden ten opzichte van de concurrent. Daarvoor leveren wij oplossingen.”
Hoe Acision wordt georganiseerd en wat er mogelijk zal veranderen, kan Dillon nog niet toelichten. De verwachting is dat het grootste deel van het personeel, inclusief het management, van LogicaCMG Telecom Products de overstap maakt. Dillon houdt een kleine slag om de arm: “Ik ben tevreden over het huidige management, maar ik weet niet of iedereen overstapt. Acision blijft in ieder geval, net als LogicaCMG, een Nederlands-Britse onderneming.”
Wanneer de aankoop is terugverdiend, wil hij niet zeggen. “Ik vind het niet gepast om over bedragen te praten. Het is een langetermijninvestering. We zijn niet uit op snelle winst, maar op groei. Maar LogicaCMG Telecom Products is een rendabele divisie. We verwachten de investering dan ook zeker terug te verdienen.”
Ook LogicaCMG is tevreden met de verkoop. Het bedrijf wil zich volledig richten op consultancy. De synergie met de divisie Telecom Products was te beperkt. Van Zanen: “Bij Logica waren wij te veel afhankelijk van de hoeveelheid geld die beschikbaar was voor innovatie. Dat was soms een lastig verhaal, omdat de focus voor 99% ligt op consultancy.”
Cijfers
De omzet van de divisie Telecom Products bedroeg in 2005 337 miljoen euro, een tiende van de totale omzet van LogicaCMG. Acision krijgt van LogicaCMG een lening van circa 22 miljoen euro als werkkapitaal, die binnen twee jaar moet zijn afbetaald.