E-handel is weer hip in Europa. Het grote verschil met een kleine tien jaar terug is dat er wél geld mee moet worden verdiend. Én de techniek verandert. Een treffend voorbeeld is Playmobil. De speelgoedfabrikant heeft zijn verschillende webshop-softwareversies vervangen door een ‘software as a service’-oplossing van T-Systems en Demandware.
Hendrik Hoppe, werkzaam als manager ‘Ebusiness excellence team’ bij T-Systems, verzekert: “Er waart een nieuwe e-commercegolf door Europa, maar er behoort nu wel een koppeling te bestaan tussen de online shop en het back-upsysteem.” Volgens Hoppe was de verkoop via internet een kleine tien jaar geleden te veel marketinggericht. Als je maar een website had, dan kon je alles verkopen, was de ijdele gedachte. Nu willen bedrijven zicht hebben op het online-kanaal én rendement zien. “Tijdens de Big Bang verloren bedrijven veel geld met e-handel. Vandaag de dag worden de aangeboden diensten veel beter gekoppeld aan wat de commercie doet. Bovendien kiezen bedrijven vaker als webshoptoepassing voor SaaS: ‘software as a service’ waarbij zij alleen betalen naar gebruik.”
Piek tijdens kerst
Zo ook Playmobil. De Duitse speelgoedfabrikant had internetsoftware van Intershop draaien op verschillende platformen en met afwijkende versies in Europa en de Verenigde Staten. Die opzet bleek niet flexibel, vergde veel onderhoud en maakte het gebruik van nieuwe marketingmiddelen lastig. T-Systems werd in de arm genomen om te onderzoeken wat de mogelijkheden waren voor een flexibele webshop die toch als standaardsoftware kon worden ingezet. “Playmobil wilde echter niet weer betalen voor allerlei servers en licenties”, vertelt Hoppe. “Het uitgangspunt was één platform met navigatie voor kinderen én hun ouders, op maat gemaakt voor de verschillende talen en wisselkoersen van de landen waarin het speelgoed wordt verkocht, maar met zoveel mogelijk standaardwerkprocessen.” Ook moest het systeem aanpasbaar zijn op seizoensinvloeden. Rond Kerstmis bereikt de verkoop bij Playmobil zijn climax. De producent wil hierop via zijn online shop kunnen inspelen en ook zeker weten dat het drukke internetbezoek goed kan worden opgevangen.
T-Systems kwam na een marktevaluatie terecht bij Demandware, een Amerikaans webshopbedrijf met klanten als Playboy, Promarkt en Gardeners. Die biedt zijn software als een dienst aan: de klant huurt de software die bij Demandware of een partner draait, betaalt naar gebruik (iedere gemaakte internettransactie), hoeft (in principe) niet in hardware te investeren en krijgt regelmatig nieuwe versies zonder migratiekosten te hoeven betalen. Als hoofdaannemer van de opdracht startte T-Systems in augustus vorig jaar met de invoering van Demandware, in samenwerking met de it-afdeling van Playmobil. In november was het nieuwe systeem voor de internetwinkel operationeel. Dat was een harde deadline, omdat de kerst voor de deur stond.
Minder risico
“In augustus zijn we begonnen met het grafisch ontwerp van de Playmobil-winkel, het doorvoeren van de veranderingen in werkstromen, het aanpassen van de functies in de shop en het regelen van de interface met de backend-systemen. Het voordeel van Demandware is de snelle oplevertijd, terwijl we niet eens alle mogelijkheden van de software hebben geïnstalleerd”, meldt de T-Systems-manager. Mocht de fabrikant nieuwe functionaliteit willen, zoals een e-veiling, dan is zoiets snel geconfigureerd. De online-webshop is aan de achterkant gekoppeld met de SAP-toepassing van Playmobil.
In de klassieke e-handelsituatie ligt de terugverdientijd van een webshop op ongeveer drie jaar, schat Hoppe in. “Bijkomend probleem is dat er na een jaar weer investeringen nodig zijn in software omdat de oude versie niet meer state-of-the-art is. Met ‘software as a service’ loopt een it-manager minder risico. Hij hoeft niet steeds nieuwe licenties aan te schaffen en verspilt geen geld aan te veel aangeschafte hardware, mocht het bezoek aan de internetwinkel tegenvallen.”
Doelgroep kan niet kiezen
De speelgoedproducent stelde aan het begin van het traject een aantal aanvullende eisen. Playmobil wenste geen mega-webshop. Hoewel de onlineverkoop groeit en de fabrikant daarop inspringt door dit kanaal te moderniseren, wil het bedrijf zijn wederverkopers (alle winkelfilialen) niet voor het hoofd stoten. Hoppe: “De nieuwe webshop is vooralsnog bedoeld om de lokale verkoop te ondersteunen door aanvullende waarde te bieden via extra diensten en onderhoud. Zo kunnen klanten onderdelen nabestellen van Playmobil-voorwerpen die kwijt of stuk zijn.” Verder kan de jonge doelgroep vaak nog niet lezen, dus ging er bijzondere aandacht uit naar de gebruikersinterface. De website heeft allerlei knoppen, illustraties en gerichte zoekpaden. Verder zijn er natuurlijk onlinespelletjes en is er informatie te vinden over het pretpark Playmobil Funparks.
De vernieuwde webshop is bedoeld als marketinginstrument ter ondersteuning van het merk en het productportfolio. Daarnaast wil Playmobil er de verkoop in landen buiten Duitsland mee stimuleren en moet uitbreiding naar andere afzetmarkten snel tot stand kunnen komen. “Het rekencentrum van T-Systems in Frankfurt host en ondersteunt het systeem met een meertalige dienstverlening”, zegt Hoppe. “Tevens fungeert het als centrale plek voor verdere ontwikkeling in samenspraak met Playmobil. Soms is het nodig om voor landen maatwerk te verrichten: politieauto’s in Nederland zien er qua kleur en zwaailicht anders uit dan in Duitsland of de Verenigde Staten. We houden ook rekening met speciale acties, prijzen en subcatalogi. Maar als we een speciaal webshopelement voor een land ontwikkelen, kijken we altijd of het ook Playmobil-breed bruikbaar is.”n
Plastic klassieker
Het moederbedrijf van Playmobil heet Geobra Brandstätter. Oprichter Andreas Brandstätter startte in 1876 in Fürth met het repareren van beslagwerk en sloten. Zijn zoon Georg Brandstätter (vandaar het eerste deel van de naam) nam het roer over in 1908 en bouwde het bedrijf in Zirndorf uit tot een producent en verkoper van metaal- en speelgoedwaren. In 1954 schakelde de huidige aandeelhouder Horst Brandstätter over op kunststofwaren, waaronder de fabricage van de populaire hoelahoep. In 1974 introduceerde de onderneming, naar een idee van werknemer Hans Beck, Playmobil, bestaande uit plastic figuren en realistische accessoires. Playmobil groeide uit tot een speelgoedklassieker. Vorig jaar werden er zo’n twee miljard figuren geproduceerd. Er zijn buitenlandse kantoren in Frankrijk, Engeland, Benelux, Italië, Griekenland, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje, VS, Canada en Mexico. De omzet van Playmobil lag in 2006 op 379 miljoen euro, waarvan 60 procent buiten Duitsland afkomstig. Er werken ruim 2700 employees.