Zoals iedereen die deze blog leest, hebben we met z’n allen een voorliefde voor Technologie rondom Informatie (anders was u nooit op deze Computable website gekomen, want het laatste autonieuws staat echt ergens anders). Maar goed, deze Technologie rondom Informatie verandert mensen. Het maakt “ze” van ons. Dat zeggen namelijk die andere mensen (ja die mensen die met onze speeltjes moeten werken). “ Ze hebben bepaald dat we het zo moeten doen, niet echt handig, maar ja, ze hebben ook geen verstand van de business, enne als we het niet zo doen dan kan dat systeem het niet aan. Zeggen ze.”
Ze en We. Die “We” (die mensen die met onze speeltjes moeten werken) besluiten met B.I. om het maar zelf te doen. Afdeling BI onder de CFO. Want ze, (wij dus, en tegenwoordig meestal met heel wat junior inhuur ook nog), begrijpen de business niet, laat staan wat we met B.I. willen. We doen het dan maar zelf.
Nu, u begrijpt, dat na een jaar de IT’er toch moet ingrijpen om de upgrades van de softwareleverancier getest te krijgen, om het gedane maatwerk op B.I. te vervloeken en opnieuw te doen, met een nieuwe handleiding dat men het alleen nog maar op een bepaalde manier mag gebruiken. Iedereen boos. Onbegrip en frustratie en weer zo’n project dat in de statistieken komt onder die 50% projecten die eigenlijk niks hebben toegevoegd aan de Business Performance.
Nee, dit is geen grapje. Ik heb dit nu al een aantal keren gezien.
Trouwens, nieuwe indeling op dit Topic B.I. Tot mijn spijt zie ik hier bij Topic B.I. dat we (we en geen ze) nog maar weinig aandacht schenken voor het omgaan met het “we en ze”-fenomeen en andere factoren die projecten de fout in laten gaan. En dan niet alleen over te grote project-scope, geen duidelijke verantwoordelijkheden, maar met name over die achterliggende, onduidelijke communicatie en beeldvorming.
Lever dus aan die horrorstories. Want daar leren we van. En ook wel vermakelijk. Toch? Laten we zoveel mogelijk materiaal hierheen halen op dit topic om de anderen er wat van te laten leren. En ook een stukje vermaak bieden. Van strakke verkoopverhalen tot en met nieuwe features die de wereld van de B.I. veranderen tot en met de angst van elke performance portalgebruiker. En elke week een expert aan het woord. Vanaf volgende week.
En trouwens. Kijk ook even naar de video over wat B.I. is. Daar klopt toch niks van? Daar leren we ook weer van. Wordt er gezegd dat Prestatiemanagement en Business Intelligence eigenlijk hetzelfde is? Beste Frank. Echt niet waar. Want met Prestatie Management moet er af en toe nog wat sociaal gekletst worden. “Hoe gaat het met je en de baby en trouwens je hebt je targets niet gehaald”. Dus dat stukje moet nog even uit de video. Maar verder wel aardig.
Andries Bottema
Secretaris van BI topic
Lector Business Intelligence Hanzehogeschool Groningen
Hi Ronald,Geweldig. Dank voor de reactie. Er is natuurlijk ook nog de academische wereld, en weet je, die is ook partijdig. Concurrerende frameworks, zo heeft iedereen zich een poosje zich willen afzetten tegen de Balanced Scorecard.Ik geloof niet in een enkel framework, zoals de BSC is goed voor iedereen. Het perfecte framework waar ieder zich in kan vinden is nutteloos, het geeft dan geen richting meer, want dat is een kwestie van keuzes maken.Ik geloof wel in goede research. Het is de taak van een bedrijf, en een consultant, de diverse frameworks te bekijken, te bespreken welke het beste past in de gegeven situatie, en die vervolgens obv vakkennis toe te passen. Dat proces alleen al, tussen business en IT, en tussen business en business, creeert de juiste “we”.frank
Ja Frank, dan kom ik toch weer met mijn mens-onderwerp. “We” hebben allemaal een verschillend karakter, verschillende informatiebehoeften, de een wil zijn cijfers graag met een lijntje er onder, de ander weer vetgedrukt. Vanmiddag heb ik onze afdelingsmanagers onze 10 kernwaarden gepresenteerd. Die beginnen allemaal met “we”. Een van de kernwaarden is “We willen continue veranderen, leren en verbeteren”. We willen wel allemaal verbeteren maar hoe , met wat en waar naar toe? Kan iedereen wel meekomen met de verandering? En welke info heb ik in zo’n veranderende omgeving nodig. Kan mijn software leverancier dat wel aan? Is de software leverancier de initiator van de verandering. Of is het de business die om de verandering bij software leverancier vraagt en soms krijgt, soms heel lang moet wachten op verbeteringen en soms het helemaal niet krijgt.Dan kom ik weer terug bij de mens die zich zal moeten aanpassen aan de veranderende omgeving. Dat is de enige manier om je soort (lees: je organisatie) in stand te houden. Dat ziet Darwin toch goed?Henk Jan