De juridische problemen die ontstonden na de boekhoudschandalen (zie ook Computable nr. 20, pagina 16-17) zijn voorbij, terwijl het fiscale jaar 2007 met redelijk gunstige cijfers kon worden afgesloten. Heeft chief executive officer John Swainson CA weer op orde?
Er resteert voor CA nog maar één nasleep van het boekhoudkundige schandaal dat het bedrijf jaren in zijn greep heeft gehouden: wat gaat het concern doen met het ‘geloofwaardige bewijs’ dat het gevonden zegt te hebben dat voormalig topman Charles Wang wel degelijk de man was waar de boekhoudkundige fraude mee begon?
Een beslissing hierover had het bedrijf nog niet genomen, vertelde ceo John Swainson tijdens de internationale gebruikersbijeenkomst CA World in april van dit jaar in Las Vegas. Sindsdien heeft het bedrijf hierover ook nog geen verdere mededelingen gedaan.
Wel kon het bedrijf eind mei met het bericht komen dat het voldaan heeft aan alle eisen die gesteld zijn in de zogeheten ‘deferred prosecution agreement’ die het met de Amerikaanse overheid had gesloten. Daarin was – kort gezegd – een groot aantal maatregelen opgenomen die CA beloofde te nemen in ruil voor uitstel en mogelijk afstel van juridische acties van de Amerikaanse overheid tegen het bedrijf als gevolg van de eerder genoemde boekhoudkundige perikelen. Het bedrijf heeft nu voldaan aan alle voorwaarden die in deze overeenkomst waren gesteld, waarop de Amerikaanse overheid heeft besloten om verdere juridische acties achterwege te laten.
Uitgestelde omzet
Slechts enkele dagen later kon het bedrijf bovendien redelijk gunstige financiële resultaten over het vierde kwartaal en het gehele fiscale jaar 2007 laten zien. In het vierde kwartaal groeide de omzet met zeven procent tot net boven een miljard dollar (2006: 942 miljoen dollar). Afhankelijk van de vraag welke accountancy-methodiek wordt gevolgd was een klein kwartaalverlies dan wel -winst te zien. Over het gehele jaar genomen nam de omzet met vijf procent toe tot ruim 3,9 miljard dollar en was het bedrijf winstgevend.
Bij CA is het vooral interessant om te kijken naar de samenstelling van de omzet. Een aantal jaren terug heeft het bedrijf een verandering doorgevoerd waarbij verkochte licenties niet meer in één keer worden geboekt, maar verspreid over de looptijd van een licentieovereenkomst. Een contract voor twintig licenties met een looptijd van 24 maanden werd in het verleden in één keer geboekt als 24 maal twintig, maar het licentiebedrag kwam ten gunste van het kwartaal waarin de overeenkomst werd getekend.
Een van de nadelen van deze aanpak is dat een forse stimulans wordt gegeven om voor het einde van het kwartaal nog snel contracten af te sluiten, ook als hiervoor forse kortingen nodig zijn. Daarnaast wil het concern klanten meer flexibiliteit geven als het om het gebruik van software gaat. Een klant die de genoemde twintig licenties maar voor acht maanden nodig heeft, vroeg zich in het verleden natuurlijk terecht af waarom dat niet mogelijk was.
Balans
De overstap van het ene boekhoudmodel op het andere raakte echter verstrikt in boekhoudschandalen. Kwartaalomzetten moesten worden bijgesteld, waar bovenop nog eens de dalende omzet als gevolg van het nieuwe boekhoudmodel kwam. Een van de gevolgen van de overstap was immers dat waar in het oude model het bedrag over de volledige looptijd in een keer werd geboekt, nu slechts een klein gedeelte daarvan kon worden gerapporteerd. Het gevolg: een forse daling van de omzet, waar uiteraard wel een snelgroeiende post op een later tijdstip te boeken omzet (‘deferred revenue’) tegenover stond. Alle verwarring raakte het bedrijf echter hard.
Het duurt uiteraard een aantal jaren voordat er bij het nieuwe boekhoudmodel weer balans tussen de geboekte en uitgestelde omzet bestaat. Dat tijdstip lijkt inmiddels bereikt. Het vierde kwartaal maakte wat CA noemt ‘subscription revenue’ 79 procent uit van de totale omzet. Een jaar eerder was dat 76 procent. Bovendien groeide deze post met elf procent sneller dan de totale verkopen. De omzet uit ‘software fees’ neemt daarbij gestaag af.
Op de rails
CA lijkt onder Swainson en het vrijwel geheel vervangen management de zaak weer onder controle te hebben. Het bedrijf heeft bovendien onder leiding van de van Novell overgekomen Al Nugent een nieuwe strategie geformuleerd waarbij beheer naar een hoger niveau is getild en it governance de boventoon voert. Bovendien lijkt het concern alles op alles te zetten om de in het verleden niet al te beste relaties met klanten te herstellen. De komende kwartalen zal het bedrijf moeten bewijzen dat het definitief de bocht heeft genomen.