Software leverancier Oracle steekt het niet onder stoelen of banken: overnames doen is een strategie geworden om te groeien en om technologie in huis te halen. De resultaten zijn er naar.
De omzet van Oracle groeide in boekjaar 2007 weer met een vierde. Het bedrijf haalt zo net geen 18 miljard dollar. De winst lag procent hoger op 4,27 miljard dollar.
De inkomsten uit software zijn goed voor 14,2 miljard dollar, diensten brengen 3,79 miljard op. De dienstenpoot is dan wel proportioneel klein binnen de omzet van Oracle, ze groeit explosief (dit jaar 33 procent).
Oracle haalt nog steeds de meeste inkomsten uit Amerika, 9,46 miljard dollar. EMEA levert 6 miljard, Azië 2,5 miljard. In de EMEA-regio werken wel ‘slechts' 15.680 mensen, terwijl Amerika en Azië goed zijn voor elk bijna 30.000 werknemers. In totaal heeft het bedrijf 74.674 mensen in huis, tegenover 56.133 vorig jaar.
Het leeuwendeel van alle groei kan toegeschreven worden aan de vele overnames die Oracle wederom deed in het voorbije jaar. Enkele namen? Hyperion, Agile Software, Tangosol, Sunopsis, Stellent, … "Onze strategie om innovatie en overnames te combineren verslaat duidelijk die van SAP, dat alles zelf wil bouwen middels een proprietary programmeertaal uit de jaren '70," zo weet Charles Philips, president bij Oracle, in één zin het eigen bedrijf de hemel in te prijzen en de concurrentie de grond in te boren.
Larry Ellison beaamt dat. "Oracle's unieke database grid-architectuur heeft het ons mogelijk gemaakt om marktaandeel in te pikken van IBM. Dat van Oracle ligt volgens Gartner nu op 47 procent, terwijl dat van IBM zakte naar 21 procent. IBM kon de prestaties en de betrouwbaarheid van de Oracle database grids niet evenaren."