Momenteel ontstaat er in de Haarlemse Waarderpolder een nieuw soort datacenter waar alles draait om duurzaamheid en efficiency. Een groen datacenter dus wat door resellers prima kan worden meegenomen in hun verkoopverhaal.
EvoSwitch is de naam van het bedrijf dat datacenter-ruimte aanbiedt en waar ambitieuze toekomstplannen in de maak zijn. Maar wel is alles duurzaam en efficiënt, zodat er verantwoord ondernomen wordt. "Datacenters zijn enorme stroomvreters, een zware belasting dus voor het milieu." Laurens Rosenthal, innovation director bij EvoSwitch, probeert uit te leggen wat de ‘next generation datacenters' precies inhouden. "Wij werken alleen maar met groene stroom en proberen allerlei manieren te bedenken om de stroomconsumptie zover mogelijk terug te dringen. Bedrijven die dus hun ict-oplosingen bij ons onderbrengen, dragen bij aan een beter milieu."
Verantwoord ondernemen
Groene stroom, dat klinkt duurder dan gewone stroom. Rosenthal: "Dat is het ook, maar dit compenseren wij door efficiënter met het stroomverbruik om te gaan. Door allerlei maatregelen weten wij de consumptie van stroom met ongeveer 20 procent terug te dringen. Deze besparing rekenen we direct aan onze klant door, waardoor hij dus goedkoper bij ons uit is en ook nog eens verantwoord onderneemt."
Eén van de maatregelen die EvoSwitch heeft doorgevoerd is het cold corridor-concept. Dit houdt in dat in een datacenter verschillende, afzonderlijke gangen worden gecreëerd waarbij de voorkanten van de servers aan een koude gang staan en de achterkant de warme lucht in de warme gang uitblaast. Zo ontstaat er geen vermenging van koude en warme lucht. Daarnaast heeft EvoSwitch een systeem geïnstalleerd dat de apparatuur koelt met behulp van de buitenlucht. Voor de toekomst gaat EvoSwitch nog verder en ontwikkelt het ook een plan om koelwater uit de bodem te halen, wat ook weer voor enorme kostenbesparingen kan zorgen.
Resellers overtuigen
Goedkopere datacenters betekenen nieuwe kansen voor resellers. Buiten het feit dat besparingen aan de klant worden doorberekend, krijgt de reseller er een uniek verkoopargument bij: groene datacenters, dus verantwoord ondernemen. "We willen graag dat ict-resellers dit groene label tentoon gaan spreiden", zegt Rosenthal. "We zijn bezig met een logo die zij kunnen gebruiken in hun uitingen. Het is nu onze taak om die reseller ervan te overtuigen dat groene stroom concurrerend kan zijn."
Uiteindelijk ziet Rosenthal het liefste dat resellers EvoSwitch meenemen in hun totaaloplossing om zodoende bij de klant binnen te komen. Rosenthal: "Wij zijn een carrier-neutraal datacenter wat inhoudt dat wij alleen de kastruimte, beveiliging, koeling en stroom doen. Wij leveren dus niet de verbinding, dat kan een reseller dus erbij doen. Tien jaar geleden bestond het probleem van stroomconsumptie nog niet, maar doordat het de laatste jaren heel hard met de ontwikkelingen in de ict is gegaan, is dit nu hét probleem van het huidige datacenter. Wij spelen daar nu prima op in en bieden een concurrerend alternatief wat werkt met groene toepassingen."