Alcatel-Lucent (Euronext Paris en NYSE: ALU) heeft nieuwe resultaten bekendgemaakt van onderzoeken door zijn Worldwide Lab. Dit onderzoeksprogramma richt zich op het bestuderen van het gedrag en de interesses van tieners en jongvolwassenen. De laatste studie van The Worldwide Lab geeft aan dat deze demografische groep bereid is te betalen voor mobiele content op telefoons. Ook wil deze groep meer stroomlijning en eenvoud wanneer men iets met zijn of haar mobiele telefoon koopt.
Deze verwachtingen staan lijnrecht tegenover de praktijkervaringen van dit moment, zoals die zijn onderzocht door de deelnemers aan het Lab. * De huidige manier van kopen van mobiele content sluit niet aan bij wat jongeren willen en is in vergelijking met het kopen in een winkel of via internet onder de maat. * Het is nodig om de mobiele ervaring intuïtief, makkelijk en prettig te maken. Die moet te vergelijken zijn met de ervaringen op internet of via de televisie. * Jonge mobiele gebruikers zijn gewend om gerichte (reclame)boodschappen te ontvangen. Alle deelnemers aan het Lab geven aan geïnteresseerd te zijn in het ontvangen van deze boodschappen en van speciale aanbiedingen. * Jonge mobiele gebruikers zijn verbaasd over het gebrek aan herkenbare en relevante merken op hun mobiele telefoons. Zij willen op hun telefoons net zo benaderd worden als via internet, in het winkelcentrum of op tv. Tieners en jongvolwassenen van nu zijn opgegroeid in het internettijdperk, waarin merken en content op een aantrekkelijke manier gepresenteerd worden. Deze groep winkelt in winkelcentra en via internet, en verwacht in beide omgevingen gerichte boodschappen en een geïntegreerde koopervaring. "Tieners zijn zeer actief op het internet en willen dezelfde type activiteiten kunnen uitvoeren op hun mobiele telefoon", zegt Linda Barrabee, Program Manager bij de Yankeer Group. "Dit omvat de gehele mobiele-contentervaring: van ontdekking tot en met aankoop." "Mobiele operators zoeken naar de beste manieren om mobiele content te leveren, maar begrip hebben van wat mobiele gebruikers willen, is moeilijk – vooral als het gaat om jongeren. Het Lab biedt Alcatel-Lucent direct inzicht in het gedrag en de verwachtingen van tieners, die niet alleen enthousiaste gebruikers zijn, maar ook de belangrijkste kopers van mobiele content", zegt June Bower, Vice-President Consumer and Entertainment Marketing van Alcatel-Lucent. "De resultaten van dit onderzoek laten ons de echte marktmogelijkheden zien. Tieners zijn bereid speciale aanbiedingen te ontvangen en hun mobiele telefoon te gebruiken om te winkelen als zij de juiste informatie over, en toegang tot de zaken krijgen, die ze willen." De bekendmaking van de resultaten van dit laatste onderzoek valt samen met de lancering van het Alcatel-Lucent 5965 Mobile Content Platform. Dit nieuwe product biedt krachtige software die makkelijk toe te voegen is aan bestaande mobiele netwerken. Met de software kan een operator gepersonaliseerde 'mobile shopping'-diensten ontwikkelen. Men kan daarbij optimaal segmenteren binnen doelgroepen en aanbiedingen doen op basis van voorkeuren en koopgedrag. De operator kan bestaande contentsystemen blijven gebruiken. Het nieuwe platform maakt het onder meer mogelijk om content niet langer op type aan te bieden, maar op basis van een merk. Zo kan een abonnee bijvoorbeeld verschillende typen content van zijn of haar favoriete band makkelijk terugvinden. Verder kan de operator ook voorkeuren van klanten bijhouden en gerichte advertentiecampagnes ontwikkelen.