Sun Microsystems en Mitel hebben een wereldwijde OEM-overeenkomst gesloten om het gebruik van spraak en data in ‘multi-tennant-’ en contactcenter-omgevingen te stimuleren.
Het resultaat van de samenwerking is tweeledig. Als eerste wordt de Multi-Instance Call Server (MICS) geïntroduceerd, waarin de call control-software van het Mitel 3300 IP Communication Platform (IPC) samengevoegd wordt met Sun's Fire X4200 en X4600-serverplatform. Hierdoor ontstaat een geïntegreerde oplossing voor hosting-omgevingen van bijvoorbeeld een telecom-operator. Voordeel van de gezamelijke oplossing is dat per gebruiker (‘tennant') bepaalde functies of toepassingen ge-activeerd kunnen worden vanuit één centraal platform.
Het tweede resultaat van de samenwerking is de integratie van Mitel's contactcenter-software met de Sun Ray ultra-thin client hardware. Deze integratie zorgt ervoor dat een werkplek op basis van ‘single sign-on' gaat werken. Gebruikers kunnen met één handeling inloggen op zowel het netwerk als de IP-telefonie-omgeving. Met name in flex-omgevingen als contactcenters of verkoopafdelingen zorgt dit voor een efficiëntieslag en toename van de beveiliging van gegevens.
In de Benelux gaat telecom-operator Tele2 als één van de eerste gebruikmaken van de Sun-Mitel MICS. Tele2 wil op die manier zijn hosted spraakdiensten consolideren naar één enkele server met één beheertool dat in staat is toepassingen per gebruiker op verzoek aan te passen. Dit resulteert bovendien in een lager energieverbruik.
"Doordat een Sun Fire Server nu de capaciteit aankan die vergelijkbaar is met 200 Mitel 3300's, kan Tele2 nu voor een groot aantal organisaties, per klant verschillende toepassingen en mogelijkheden activeren", zegt Theo van Dongen, senior business consultant van Tele2. "Hierbij hoeven wij slechts één platform te beheren."